torsdag 27 januari 2011

Tillväxtkontrollen!

Idag har vi varit på specMVC och kollat hur Grodan växer eftersom att den visade sig att h*n var lite stor vid ett tidigare tillfälle. Lill*n är fortfarande en "stor" bäbis och väger idag uppskattningsvis 3300 gram vilket är ca 29% större än genomsnittet! DrÅke sa att jag behövde inte oroa mig för att det utvecklas till en 5 kg bäbis utan att h*n bara kommer att var lite större än genomsnittet, ungefär som storebror som i v. 37+2 vägde hela 3695 gram och var 52 cm!

Vi började mötet idag med att prata lite om hur jag mår och det mäsktes att han verkligen läst igenom min journal innan vi kom dit för jag behövde inte upprepa mig hela tiden utan han hade ganska klart för sig hur det låg till. Han frågade rakt ut: "Klarar du av 5 veckor till?" Mitt svar: "NEJ!" och han nickade förstående och han tyckte inte det var nåt konstigt med det! Jag sa att jag förväntade mig inte bli igångsatt nu idag och jag sa även att jag egentligen inte vill bli igångsatt på kemisk väg utan vill gärna att naturen ska få ha sin gång men att jag däremot vill att dom gör en hinnsvepning om det är möjligt eller att få "slidpiller" för att hjälpa livmodertappen på traven lite. Visserligen kemisk men inte riktigt som att bli satt på värkstimulerande dropp från noll. Han tyckte att det lät som en bra ide och vid mitt nästa inbokade besök ska han kolla om det går att göra en "svepning" men han var överens om att jag inte skulle behöva gå tiden ut! Han var också överens med mig om att det beräknade datumet från rul:et (1 mars) inte kanske stämmer utan att den 24 februari stämmer bättre. 

Måste jag säga hur underbar jag tycker DrÅke är?!?! =)

Under ultraljudsundersökningen tog han sig god tid att förklara allt han såg och gjorde vilket är viktigt både för mig och för Tomas!
Han förklarade flödet i navelsträngen och visade på kurvan för den vad han såg och vad den sa honom! =)
Jag kommer tyvärr måste ta lite blodsocker, mest för att det är rutin när man bär ett barn som är större än genomsnittet men att det fanns inget som egentligen tydde på att jag har diabetes! Jag har ju tagit sockret flera gånger med pappas "maskin" och det finns inget som tyder på någon diabetes så det är inget jag oroar mig för direkt annat än sticken då vill säga =P men men vad gör man inte för di små =P

Som jag hade hoppats på fick vi se 3D bilder på grodan men han sa att det var ganska svårt att få en bra bild då det inte börjar vara så gott om plats längre! Grodan ligger med huvudet "nerborrat" i mitt bäcken men vriden med ansiktet mot höger vilket gjorde att han ändå kunde få en hyfsad bild på h*n! 
Grodan är VÄLDIGT lik storebror Noel och enligt DrÅke har h*n mycket hår, dock en relativ term =) När jag tänker på ett barn med mycket hår så kan ni gå in HÄR (kolla in den andra bilden i inlägget) och det kanske är lite extremt =P Men just nu känns det som att det kommer att komma ut en liten miniNoel =)
Älskade lilla Grodan! =)


1 kommentar: