lördag 22 januari 2011

Hundvård!

Idag har jag och Malin ägnat oss åt lite (läs: MYCKET) hundvård! Jag vill att Lilo ska vara ren och fin till Grodans ankomst och inte lukta så förfärligt mycket hund =P Nu luktar hon jättegott, i hundlukt mått mätt! =P

Jag har klippt öronhår, klor, tasshår och kammat henne! Sen har jag och Malin hjälpts åt med att duscha henne och det kan jag ju meddela att det är allt annat än lätt. En 50-kilos hund som sätter sig på rumpan och inte vill resa på sig frivilligt är inte det lättaste =P Malin har gjort mest i duschen för om det är nåt mina fogar inte gillar så är det att stå på huk eller böja ryggen =S  Tur man har en dotter som är båda världens snällaste och duktigaste =)

Som om detta skulle räcka och man var klar men så är inte fallet utan sen är det projekt: Torkning som gäller för hela slanten för nu så här i vintertider så skulle nog ALDRIG Lilo självtorka och ger man sig på ett sånt försök så vaknar hon nästa morgon men VÄRLDENS morgonfrilla som aldrig lägger sig =P Att torka Lilo är ett åtagande som tar ungefär 3 timmar, ibland längre! Inte det roligaste med att äga en hund alltså =) 
Dock blir ju resultatet så bra att man känner sig så nöjd och duktigt efteråt! Som tur är har jag Malin till hjälp även med detta men hon orkar dock inte så länge då hennes stackars muskler inte är så stora =P Hihi! =)

Fyyyy nu har jag OOOOONT!!! =S Men här kommer bildbevis på Lilos makeover =P

I duschen =)

Att vara i duschen är nåt Lilo fullkomligt hatar men man får trösta sig med att hon blir stel av skräck för hon hade ju lika gärna kunnat protestera vilt och hela tiden försökt fly och då vette tusan hur man hade gjort! En hund på 50 kilo och fyrhjulsdrift kan ju göra lite som hon vill =)


Projekt: Torkning =)

Detta med torkning och hårfön är nåt som är raka motsatsen till själva duschningen! Hon fullkomligt älskar när man blåser henne och är ungefär lika tung att flytta runt på men då inte för att hon har blivit stel av skräck utan för att hon somnat som en stock! =)

Mys med lillmatte som borstar! =)

Slutresultatet =)

Blank och fin ca 4 timmar senare =)

Ja, detta är alltså ett projekt som tar från början till slut ca 4-5 timmar! Det är utan tvekan torktiden som är längst! Klippa det som ska klippas och duscha Lilo går rätt fort och det kan ju bero på att hon inte tycker klippning är så farligt. Hon är väldigt medgörlig och som jag tidigare sagt är det nog tur då hon väger en hel del =P Ville hon inte ställa upp så hade hon ju inte behövt men det är ju givetvis inget vi pratar högt om här på sjöhage =P Vi vill ju inte att Lilo ska få för sig att hon kan bestämma =)

Nåja nu är det nog ett bra tag tills nästa gång som hon får dig en liknande renovering för jag gissar att det lär blir rätt fullt upp men en liten Groda så småningom =)




4 kommentarer:

  1. Ja va blank å fin hon blev. Nu skulle hon ju egntligen fått en korvbit. / Mamma

    SvaraRadera
  2. Ja det är sjukt hur vissa människor är, men jag är inte det minsta förvånad.

    Vilken pärs att duscha en hund, vår Nova får man med våld hålla i för att hon ens ska stå still. Hon går inte ens in i ett badrum frivilligt, stackarn!

    Vilken fin vagn ni köpt, vi ska också köpa ett fårskinn fast till felicias sittdel, bebisen får nöja sig med åkpåse:)

    kram!

    SvaraRadera
  3. Anna: Ja verkligen sjukt!!

    Jo det var en pärs men nu är det gjort och skönt var det =) Nä frivilligt går hon ju inte in där men när man väl fått henne dit är hon stel av skräck så då är det lugnt =P

    Jo vi är nöjda med vagnen =) Vi har egentligen ett fårskinn - nu är det bara jag som vill ha ett som matchar vagnen =P sen blir det ju voksipåse för dom kallaste månaderna men jag hade ju fårskinn till Noel året runt! Det var super för han blev aldrig fuktig =)

    kram s

    SvaraRadera