söndag 9 januari 2011

Sammandragningar och "falska" värkar

Idag har jag roat mig med att läsa om livmoderhalsens mognads/öppningsfas under graviditet och förlossning och det kan jag säga er att det var inte det allra lättaste ämne att hitta information om! Har även läst lite om latensfasen, den kanske minst omtalade av dom olika stadier under en förlossning och det beror väl kanske mest på att den är lång och lite diffus. Det är under den fasen man öppnar sig upp till 3 cm och föregås av den aktiva fasen som man är i när man menar att förlossningen startar. Den information jag har kommit över angående latensfasen är att den vara i 8-20 timmar men jag blir lite osäker på hur rätt och riktig den är! Det är svårt att hitta kriterier som styrker att man är i den latensa fasen av förlossningen så därför är det lite svårt att veta om man är där eller inte! När jag väntade Noel så gick "slemproppen" lördag morgon och ganska så direkt så ändrade mina sammandragningar jag haft karaktär och fortsatte så ända fram till vad jag gissar då var den aktiva fasens början. Den började nog under natten mot följande onsdag och Noel föddes 13:25 samma dag!

Vad jag kan utläsa av denna erfarenhet så var min latensa fas från lördag förmiddag till onsdag natt och det är ju lite mer än 8-20 timmar men å andra sidan kanske det inte var så. En annan vanlig benänming på den latensa fasen är att man har "falska" värkar och vad är då skillnaden mellan dessa "falska" värkar och "vanliga" sammandragningar kan man ju fråga sig? Om jag skulle ge mig på en gissning - ingen alls egentligen men jag antar att man kallar det sammandragningar när livmodern blir hård och drar ihop sig som folk påstår inte ska göra ont och "falska" värkar kallar man sammandragningarna när dom ändrar karaktär närmare förlossningen! Vad tror ni som fött barn? 
Är detta något som ni känner igen och när i så fall under er graviditet ändrade sammandragningarna karaktär? 

Det är nu känsliga läsare uppmanas sluta läsa! Här censureras inte!



 Slemproppen är ju ett hett omdiskuterat fenomen bland gravida och något som jag gissar dom flesta ängat en och annan tanke åt i slutet av graviditeten! Som gravid har jag en tendens att titta på pappret efter varje gång jag torkat mig så jag är rätt bekant med vad som kommer ut från "skruttan" och inte! Jag märker om det ändrar färg, form och konsistens!
Det vanliga som kommer ut är ju vad vi kvinnor är bekanta med som flytningar och dom har ju samma karaktär som alltid annars bortsett från att mängden ökar något! Dom är "vattniga" relativt doftlösa och lite vitaktiga i sin färg! =) 
Nån som känner igen denna beskrivning? Eller har alla slutat läsa vid detta laget?? =P

Men det som har kommit ut ibland den sista tiden är vad jag skulle gissa delar av slemproppen och den kan ju komma i omgångar och flera veckor innan det är dags men frågan är ju hur många veckor innan? Tillsammans med detta fenomen samt att mina sammandragningar har ändrat karaktär till att göra ännu mer ont och göra att jag vill knipa ihop benen så bäbisen inte ska komma ut har gjort att jag är ganska glad att jag ska till barnmorskan i morgon! Är ju trota allt något tidigt för Grodan att titta ut än så länga och har som alltid sagt att 35 fulla veckor vill jag gå innan h*n får titta ut. Vet inte varför jag har det som milstolpe men det är den jag har i alla fall och det är ju nästan två veckor kvar dit så Grodan får allt ge sig till tåls några veckor till!! =)
Sen är det dock fritt fram! Jag skulle verkligen vilja göra ett tillväxtUL (TUL)
 för att lugna mig lite men det antar jag lär vara mer eller mindre omöjligt att få till! Synd att detta med vårdgarati inte alls fungerar, för visst är det väl ändå så att man ska få samma vård oavsett vilket landsting man än tillhör i och med vårdgarantin? Eller har jag missuppfattat det hela?
Hur kom jag fram till detta nu då? Jo, i VISSA
 landsting är det rutin med ett tillväxtultraljud i v. 32 men givetvis inte i det jag går under!
Tur man inte ska föda i det i alla fall!!

Fortsätt med era gissningar på när Grodan kommer och det kan ni göra HÄR !!

Och har ni fått tillskott i familjen under 2010-2011 så skicka in en bild på h*n och hur ni går tillväga för att göra det finner ni HÄR!!

Bye, bye


2 kommentarer:

  1. Jag har haft falska värkar länge och det känns mer som sammandragningar, även om de ibland kommit tätt och varit hyfsat långa. När det blev på riktigt gjorde de ondare och blev längre. (Fast det tog ändå 2 dagar innan han kom ut trots riktiga värkar.) Slemproppen kom 2 dagar innan jag fick Elliot, med Elina minns jag inte och med Levi kom den ut med fostervattnet på förlossningen. :-) Håll ut och hoppas att din bebis kommer lite tidigare, men inte riktigt än. Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Ja det ska bli spännande att höra vad barnmorska har för prognos i morgon och då inte bara ang. SD utan även vilken del som ligger vart för ibland inbillar jag mig att bäbisen ligger på tvären =P Dock tror jag den har huvet neråt och att det är därför SD har ändrat sig och det känns som att bäibsen ska komma ut när jag har en sammandragning =P

    Tur det inte brukar så så fort! =)

    SvaraRadera