tisdag 18 januari 2011

Myndigheter Sverige/Norge

Ja, under dom senaste åren har jag haft rätt mycket med dom att göra, myndigheter alltså! Allt från socialtjänsten, polisen, skattemydigheter till försäkringskassan och då inte bara här i Sverige utan även i Norge! En sak kan man säga är den största skillnaden och det är: BEMÖTANDE! Jag tror att männsikor som jobbar inom dessa instanser generellt skulle behöva påminnas om att dom jobbar med människor och att dessa människor kanske inte alla gånger har haft/har det så lätt och att samtalet dom just har gjort till dig både var svårt, obekvämt, pinsamt och tråkigt! Det kan man lugnt säga att dom inte har glömt bort i all "villervalla" hos norska myndigheter. Självklart finns det bra och trevliga människor även hos dessa i Sverige men dom är tyvärr väldigt sällsynta! Det är på samma sätt väldigt sällsynt att stöta på en otrevlig människa inom dessa instanser i Norge.

Hur kan det vara så? Är folk som jobbar med detta i Sverige så bittra på människor i allmänhet eller varför ska dom vara så sura och otrevliga? Inte är dom hjälpsamma för fem öre och man får alltid känslan av att dom vill bli av med en så fort som möjligt. Det är inte ofta jag känner mig dum(läs: ointelligent) men när jag varit i kontakt med dessa människor så gör jag ofta det!
Jag undrar om dessa "surisar" var så redan från början eller om dom har blivit det med tiden? Anledningen till att jag undrar är att min bästa vän AJ ska utbilda sig till socionom och jag vill inte behöva oroa mig för att hon ska bli en "surfi**a" som gör livet surt för människor! =P Hon ska nog visserligen inte jobba på FK i alla fall så jag kanske kan vara lugn för det är där dom verkar "producera" flest "bitterfi**or" 
Nå, AJ har du tänkt bli en sån eller??!! =P (det vet jag ju att du inte kommer bli, men liiite kul att retas och sen får jag ju länka å trixa och visa att jag också kan roliga datasaker =P)

Nä, många TUMMAR UPP till bla NAV utland (norska försäkringskassan) och POLISEN i Båtsfjord!

Detta är mitt 300:e inlägg och det var väl tanken att det skulle bli nåt roligare men det blev inte bättre än såhär! =P Hoppas jag nu inte trampat på ömma tår och att ni faktiskt läser att jag inte har dragit alla äver en och samma kam utan att jag skrivit att det säkert finns trevliga människor bara det att jag inte stött på dom särskilt ofta!

Fortsättning kanske följer..

Bye, bye


4 kommentarer:

  1. Min plan här i livet är verkligen att bli den största bitterf***an du någonsinn träffat! Eller så INTE!!!! :-)
    Jag ska göra mitt bästa, hä låv ja dä!!:-)

    SvaraRadera
  2. Låter ju bra det!! =) Men undrar om folk blir så av att jobba med sånt eller om dom var så innan?? =P Det kan ni ju ha som frågeställning i skolan =P

    SvaraRadera
  3. Min tanke är att dom blir så, ska förklara mer sen för vi har diskuterat liknande... Nu ska jag lyssna på föreläsning;-)

    SvaraRadera
  4. Låter intressant, ska bli kul att höra vad du kommit fram till! =) Då är ju frågan varför dom inte "blir" det i Norge =)

    SvaraRadera