måndag 10 januari 2011

Sunderbyn!

Nja jag är inte imponerad kan jag ju säga! Dom är väl inte direkt otrevliga men dom är inte trevliga där heller! Blir att ringa till min BM och få ut min journal så jag kan åka till skeå om jag måste in fler gånger!

Ja som ni kaske förstått av det förra inlägget har jag varit in till förlossningen ikväll igen =S och det tog LÅNG tid för mig att bestämma mig om jag en skulle åka men till slut vann mottot "bättre en gång för mycket än en gång för lite" och nu så här i efterhand så känns det jättebra att jag åkte in! 

Vi fick väl på plats börja med att göra en CTG-kurva som visade lite mer aktivitet än förra gången varav en sammandragning var rätt så stark - i digitalt språk var den upp i 72 och mellan 90-100 brukar väl räknas som aktiva värkar så den kändes kan man ju säga! Nåja när jag legat med kurvan i 30 minuter så blev det dags för ultraljud och om inte annat så var det värt resan dit och kännas sig lite dum bara för att få se Grodan för det är verkligen hur underbart som helst!
Läkaren (studenten) frågade om vi visste kön och det vet vi ju inte och om vi ville veta och nej det vill vi ju inte veta. Det enda jag ville veta specifikt om Grodan var ju en ungefärlig vikt för att lugna mitt lilla mammahjärta lite i fall sammandragningarna kommer fortsätta i samma takt. Är Grodan då av lite större slag så gör det ju inget om den bestämmer sig för att titta ut lite för fort men om h*n är av den mindre sorten så får h*n ju gärna stanna så länge som möjligt!

Han gick med på att kolla storleken för han tyckte samtidigt att det var ett bra tillfälle för han att träna även om han inte skulle göra ett supernoga TUL (tillväxtultraljud) eftersom att det inte var därför vi var där och det var ju helt ok för min del eftersom jag ville ha ett "mellan tummen och pekfingret" hur stor bäbisen är. Vid första mätningen ser jag på skärmen 38w3d, alltså som om jag vore i vecka 39 (?!?) för er som inte vet så är jag i vecka 34 enligt kub-UL och vecka 33 enligt RUL:et som dom går efter. Något för stor alltså men han reagerar inte så mycket när han gör ul:et utan rektionen kommer när allt är klart och vi är på väg och han fråga mig om jag hade några frågor: Jo, hur stor var bäbisen? Just det, kommer han på och sätter sig vid datorn för att föra in sina siffror och konstaterar att den nog var lite stor så han frågar om jag kan lägga mig igen för han törs nog inte skicka hem mig med tanken att HAN bara har gjort fel utan måste väl försäkra som om att han har gjort det. 

Jag lägger mig ner igen och denna gång fryser han bilden och då står det 37w0d och nu inser han att han måste ringa hans chef/mentor för att hon ska komma och göra mätningar för att se om han har gjort rätt eller inte men den är ju fortfarande för stor enligt hans mätningar. Den andra läkaren kommer in och gör sina mätningar och det stannar på 35w5d vilket i procent blir 23% för stor. Jag frågade henne om det menade att jag är i vecka 36 men så var ju givetvis inte fallet och jag uttryckte mig lite fel i och för sig för hon svarade att man daterar inte om graviditeter efter vecka 20 men det jag menade var om Grodan är stor som om jag vore i vecka 36. Jag fick till svar att man utgår från en genomsnittsbäbis och en sådan som är 35w5d är lika stor som Grodan är nu i vecka 32w6d (enligt RUL). Vad blev då resultatet av detta? Jo jag ska ringa specmödra här i piteå för att få komma och göra ett TUL som då är mer inriktat på att ta reda på hur stor Grodan är, det blir lite mer ordentligt än idag. Viktskattningen för dagen var att Grodan väger ca: 2500-2600 gr och det känner jag mig mycket nöjd med. Hon menade också på att jag kanske inte går tiden ut så jag behövde inte oroa mig i onödan för ett stort barn, eftersom att storebror då säkert föjlde ungefär samma kurva då han i vecka 37+2 vägde 3695gr och var 52 cm lång då han föddes!
Tror inte att läkaren(studenten) kommer att kolla storleken på fler barn om det inte är meningen att han ska göra det dock känner jag mig glad att han gjorde det för nu känner jag mig mycket lugnare och även om jag har mycket sammandragningar så händer det fortfarande inte mycket med "tappen" och det känns ju skönt att veta för vilket datum man än räknar efter så är det ju alldeles för tidigt än!
Nu vet jag inte hur sammanhängande detta blev för jag är ofantligt trött men ville skriva för min egen del medans det var färskt i minnet. Bli inte förvånade om det ändras lite under morgondagen då jag läser igenom det för jag ids inte läsa igenom det nu men tänker i vilket fall som helst publicera det =)

Go´natt!!


2 kommentarer:

  1. Hoppas det lugnar ner sig i magen för dig så Grodan inte kommer alldeles för tidigt, men han/hon verkar ha vikten inne iallafall:) Vilken skön känsla att se sitt pyre, så nära BF dessutom.

    för oss är nog ingen unge påväg ut än iallafall men jag tror den har fixerat sig nu och sammandragningarna börjar ändra karaktär. Jag hoppas jag slipper gå över tiden iallafall, så nu är bebisen välkommen ut :)

    kram!

    SvaraRadera
  2. Anna: SD fortsätter ungefär som förut men dom känns på nåt sätt lättare att tas med nu när jag vet att Grodan inte är så liten utan skulle klara sig ganska bra om h*n bestämda sig för att komma nu. Jag tror dock h*n har tänkt stanna innan en stund till för det verkar ju inte påverka livmodertappen nämnvärt.

    Nä man vill ju verkligen inte gå över tiden heller men man vet ju i alla fall att ut kommer dom ju nån gång =) Det är bara hålla tummarna att dom vill titta ut så där lagomt i förväg =P

    Kram!

    SvaraRadera