torsdag 11 november 2010

En tredje part...

Ja det är väl inte så ovanligt att man funderar kring förlossningen när man är gravid men jag funderar inte så mycket på när och hur än så länge utan på vilken tredje part som eventuellt kan tänkas och VILJA följa. Det var egentligen meningen att jag skulle ha med Jea när Noel föddes men hon blev överflödig så att säga (ska förklara vad jag menar med det snart) Den som ska följa måste ju liksom vara nån som inte kommer på i sista minut att "nä, jag kan inte följa för att...." utan det är ungefär egen eller nära anhörigs död som jag skulle godta som frånfälle i detta fall. För mig känns det som ett hedersuppdrag, som jag skulle bli jätteglad om någon ville ge till mig. Det måste vara nån som mer rätt så kort varsel kan ändra sina planer HON har för rätt så många timmar framöver för man kan inte avvika innan mål. Eftersom att man ju inte kan bestämma när en förlossning ska starta varken när på dygnet eller vilket dygn är det ofrånkomligt att det blir lite hastigt. En liten ide om när kan man ju alltid ha men den "planeringen" kommer ju inte förrän tidigast i början på februari. Så vem vill jag ha med? Det handlar ju inte bara om att HON ska vilja följa utan även om att jag ska vilja ta med henne till vårat barns förlossning. Jag har pratat med Tomas om detta så ni inte tror att han inte har nåt att säga till om men han är helt på min linje och har gett mig fria händer att välja vem som ska följa. Har givetvis tänkt ha en plan A och plan B och blir man sur för att man blir plan B så är det lätt för mig att konstatera att du var fel person för jobbet så att säga! Man kommer mest troligt att hamna på plats A och B av helt andra orsaker än att jag nödvändigtvis hellre vill att den ena ska följa. 

Ja, då var det kanske dags att förklara lite vad denna person ska gör men för att göra det måste jag gå lite bakåt i tiden, närmare bestämt 9 år bakåt.
När Noel föddes filmades delar av hans förlossning och jag ÄLSKAR verkligen att ha det på film men kan ju spontant känna att den inte alls är tillräcklig. Jag vill att större dela av förlossningen ska vara med och framförallt att den ska bli bättre. Vid båda mina andra förlossningar har barnens pappa inte fått vara i närheten av mig utan jag har velat vara lite ifred så att säga. Detta kan jag ju idag känna och veta vad det beror på men inget jag kommer gå in på nu bara att jag känner inte alls så denna gång. Tomas är verkligen raka motsatsen till Malin och Noels pappa och dom som känner mig och har varit med mig i båda dessa förhållanden kan nog säkert intyga att det är rätt stor skillnad på mig med. Jag tror att jag kommer att vilja ha Tomas nära mig hela tiden och jag har lite svårt att tänka mig att han ens kommer att få gå på toa. Detta medför ju då att han inte kan agera kameraman som den andra parten kunde vid dom andra förlossningarna. Som ni säkert förstår vid det här laget är detta anledningen till att Jea blev överflödig eftersom att Malin och Noels pappa kunde hålla i kameran själv. Så vill jag alltså inte ha det nu utan jag vill ju att Tomas ska kunna vara med mig och att den tredje parten som följer med bara ska hålla sig i bakgrunden. Vara den lilla musen i hörnet med en kamera =) Man får ju givetvis prata men jag vill att det ska vara en person som förstår om jag inte är så finkänslig av mig i alla lägen och om HON blir ombedd att lämna oss så gör hon det utan att bli sur. Jag tror ni fattar nu, eller? =) När Jea skulle följa var det ju lite enklare eftersom att henne kunde man ringa in med kort varsel då Noel föddes på Piteå BB men Grodan kommer ju mest troligt att födas på Skellefteå BB så då får man ju som följa med helt från början och vi vet ju dom flesta i alla fall att det kan ju ta lite tid.

Som tur är har jag ju lite tid på mig att fundera kring detta! Det kan behövas!! =)

bye, bye

På min önskelista:

3 kommentarer:

  1. Tänk vad man är olika! Jag skulle inte alls vilja ha med någon annan utöver Per till förlossningen. Han är min klippa och det känns som att utan honom skulle det inte funka. Det är möjligen om han var vinterkräksjuk som jag hellre skulle ta med någon annan. Men jag håller med - om man vill ha med någon annan är det ju inte vem som helst förstås! Jag skulle också bli hedrad över att bli tillfrågad, för det är inte en upplevelse man vill dela med vem som helst. Själv har jag lite förlossningsångest, men den går väl över snart. Det har den gjort de andra gångerna. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Nä det är ju just det! Jag tror onte att jag klara mig utan Tomas!! Dom två tidigare förlossningarna har jag nog klarat mig bra utan pappan med vilket gjort att han har själv kunnat vara kameraman men nu känner jag inte riktigt så och eftersom jag vill ha det på film och kort så måste ju nån annan, en tredje vara med! Men den personen får ju inte ta så stor plats, om du fattar utan detta ska ju vara min och tomas egna upplevelse =)

    SvaraRadera
  3. ..själv skulle jag bara vilja glömma hela graviditeten! Inte för att den har varit jobbigt men alltså, att vara gravid är inte min grej, om man nu får säga så! Bebisar är min grej däremot :)

    Hörru kan definitivt inte köra bil nu :I Det är skitobehagligt! Men om jag nån gång tar mig till mamma ska jag höra av mig. Annars är det bara du kommer hit :)

    SvaraRadera