fredag 5 november 2010

Blommor och bin.....

Finns ju miljoner saker att säga om unga föräldrar och det är väl en väldigt bra inställning att ha kondomer hemma om man har ungdomar som är i den åldern att det kan behövas men egentligen måste jag ju säga att jag tycker många glömmer den viktigaste biten och det är alla sjukdomar man kan få många av dom kroniska och dödliga, med barn finns det ju många positiva stunder men när det gäller "safe sex" ideologin tror jag dom flesta tänker att värsta tänkbara är barn och inte sjukdomar =) Eller har jag fel ?!? =P  Läste just ett blogginlägg där tjejen som skriver har en 14-åring hemma som har haft tjejen på övernattningsbesök och visst håller jag med om att 14 år är alldeles för tidigt att få barn men visst är det väl ändå sjukdomar man ska lägga tyngden på? Hur gör föräldrar egentligen eller hur har ni tänkt göra med era barn när dom blir större. Jag har inte pratat med Malin om säkert sex ännu men det är ju klart nåt jag funderar på för tiden börjar ju närma sig och som tidigare nämnt går den ju fortare än vad man tror. Självklart vill jag inte att Malin ska bli som jag och få barn hur tidigt som helst men jag tycker nog att detta med sjukdomar är värre. För att dra det lite hårt: Vill jag bli mormor i tidig ålder eller vill jag begrava mitt barn eller att hon ska bli fråntagen möjlighet att någonsin få barn? JA för MIG är svaret enkelt - då väljer jag att bli mormor tidigt. Kan detta fenomen att föräldrar använder "passa dig så du inte blir gravid"-snacket för att det är enklast för dom? Lättare att föklara baksidor med att bli föräldrar än att förklara sjukdomar och vad dom kan göra? Eller beror det på att vi vuxna idag inte är rädd för sjukdomar som sprids via sex? Är det "det händer inte mig" inställningen som spökar? 

Nä nu har jag tänkt klart men det skulle vara roligt att höra era teorier om detta. Jag vet ju att jag kan ju vara lite av en part i målet då jag själv var ung mamma och att jag sen har en tendens att måla FAN på väggen och göra mig en bild av ett mardrömsscenario om nåt av mina barn skulle bli obotligt sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar