tisdag 7 december 2010

Sunderbyn vs. Skellefteå

I fredag när vi var i Sunderbyn på förlossningen för en undersökning säger läkaren: "vi syns om några veckor" och både jag och Tomas ler och nickar lite. Båda tänker att: "nej, det gör vi verkligen inte"

Malin är ju som jag tidigare berättat född o Hammerfest och Noel här i Piteå. Besöket i sunderbyn var mitt första besök i Sunderbyn som är bäbisrelaterat. Jag har inte ens varit på bb och besökt någon nyfödd! Måste ju säga att jag är allt annat än imponerad hur dom bemöter folk på det där stället. När jag och Tomas kommer in på avdelningen som vi gissar är förlossningen, dit vi blivit hänvisande av vår barnmorska från MVC som ringt dom, ser vi nog lite förvirrade ut. Vi kommer nog in till vad som är spec-mödra i Sunderbyn först och innanför där ligger förlossningen, men jag är egentligen inte alls säkert för det var ingen som presenterade vart vi befann oss. När vi kommer in i korridoren står en kvinna i en dörröppning och har en privat (och då menar jag inte hemligt, sjukvårdrelaterat, utan vilka julklappar hon köpt och ska köpa osv), kastar ett öga på oss som stannat bredvid henne för att få en hänvisning om vart vi ska men hon bara vänder sig till personen inne i rummet och fortsätter sitt "viktiga" samtal. Jag väntar, tittar på Tomas och vi inser nog båda i samma stund hur irriterade vi blir. Jag får avbryta kvinnan med ett "ursäkta, men vi vet inte riktigt vart vi ska" och hon tittar bara lustigt på oss och kvinnan som sitter i rummet börjar prata och tillslut får vi hjälp och bli hänvisade rätt. 

Jag har nu på morgonen snurrat runt på en massa bloggar och läst några förlossningsberättelser och med dom plus alla andra man hunnit läsa och höra genom tiderna samt min egen enda erfarenhet av stället i fråga är mitt beslut helt klart fattat och det är att för oss blir det ingen förlossning i Sunderbyn. Vi kommer att åka till Skellefteå och där har jag ju visserligen inte fött några barn men har gjort praktik och fått berättelser även därifrån och där är det ingen som upplevt sig illa behandlad. Ett stort problem i Sunderbyn verkar vara att dels få komma dit överhuvudtaget, blir lite som "ursäkta att vi stör dig" och att när man väl får komma dit så blir man skickad till storheden (!?!) och ursäkta mig men vad fan ska jag göra där med värkar?? Så verkar fallet inte vara i Skellefteå utan dit får man komma om man känner sig osäker och visst kan man bli hemskickad även där men man känner sig i alla fall välkommen alla gånger man kommer dit! Sen verkar dom inte heller ha samma höga statistik på hemskickade som dom har i Sunderbyn. Om det så beror på att folk som kommer till Skellefteå är längre gånget i sin förlossning än dom som kommer till Sunderbyn ska jag låta vara osagt. En sak är säker, jag har inget emot att föda hemma, under kontrollerade former med en barnmorska närvarande, men i en bil i 20 minusgrader är inget jag har tänkt gå i genom! Jag kommer att stanna hemma så länge jag känner mig trygg men när jag väl åker in vill jag inte bli hemskickad för att riskera en "bliförlossning"

Till er som fött i sunderbyn: 

Skulle ni göra det igen?
Vad tyckte ni om det?
Visste ni att ni kunde åkt till Skelletfteå istället och att dom blir väldigt glada när det kommer kvinnor från Piteå?

Till er som fött i Skellefteå:

Vad tyckte ni om det?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar