måndag 6 december 2010

Lucka 6: Ett recept!

Jag gör det enkelt för mig och väljer en gammal goding som nog aldrig blir förlegad =) Inte enligt mig i alla fall och det är ett väldigt enkelt recept och det blir lite lyx över det hela =)

Porterstek

Ingredienser (6 portioner)

ca 1,2 kg benfritt nötkött, högrev, rostbiff eller fransyska
1 flaska porter (33 cl)
1 dl outspädd svartvinbärssaft
¾ dl kinesisk soja
10 torkade enbär
10 vitpepparkorn
2 tsk torkad timjan
2 skivade gula lökar
2 köttbuljongtärningar
1 lagerblad 

Såsen

7 dl silat kokspad
4 msk vetemjöl
1 ½ dl vispgrädde
Kan ju säga som så att när JAG gör såsen så använder jag allt spad med MINST 5 dl grädde men då gillar jag ju sås och anser att man aldrig kan få för mycket av den saken. Sen kan man frysa in såsen och använda till köttbullar/biffar vid ett senare tillfälle !! Hur smart som helst =)

Mmmmm MUMS!! =)

1 kommentar: