måndag 6 december 2010

Du är på dag 200 av 280!

Så står det att läsa på familjelivs graviditetskalender! Det innebär att det bara är 80 dagar kvar av graviditeten men nu vet jag ju givetvis att det båda kan blir mer och mindre men på ett ungefär i alla fall! 80 dagar låter inte så mycket men just nu känns det som att det är en hel evighet kvar och säger man istället ca 11 veckor kvar låter det ännu längre! 

Så här ser det ut i siffror!! =)

Du är på dag 200 av 280. (71,4%)

Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 3 fulla dagar (v28+3).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 24 feb 2011
Du har 80 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
7:e månaden låter ju mycket men precis som med veckorna är man I 7:e månaden och I 29:e veckan vilket innebär att man har gått fulla 6 månader eller 28 veckor! Det känns i alla fall som sjunde månaden men det kommer man ju vara i ett tag eftersom att det nyss "vippat" över på det! Tur man inte är en elefant och ska vara gravid i 22 månader för vem skulle kunna vänta så länge?? 
Efter ultraljudet i fredags är jag ännu mer nyfiken på vem som är i magen, på om det är en flicka eller en pojke. Enligt hjärtljuden lutar det väl åt en pojke men det är ju ingen direkt vetenskap egentligen och det beror på hur man ser på saken. Jag har märkt att med hjärtljuden brukar det vara jämnare på pojkar och ojämnare på flickor, inte nödvändigtvis höga och låga som många menar! Med Malin låg hjärtljuden på 130-160 medans dom på Noel var mellan 140-144! Grodans hjärtljud har bara mätts två gånger hos barnmorskan och första gången var dom 155 och andra 130 och när jag själv har mätt har dom legat på 140-146. Så vad ska man få ut av denna spekulation då?? Inget alls egentligen men det är rätt roligt att fundera! Vi har inga namn bestämda men några förslag och några varmare om hjärtat än andra! 

Vill passa på att gratulera Kicki och Emil som ÄNTLIGEN har fått deras lilla flicka! Hon ska heta Minna och behöver jag säga att jag längtar till jag får åka och lukta på henne =) 

STORT grattis till eran nya familjemedlem!! 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar