onsdag 8 december 2010

Bedövningar!

Jag vet inte om jag har skrivit om detta tidigare så jag ber om ursäkt om det är så och på så sätt blir lite tjatig! Jag tyckerom att planera och jag tycker definitivt inte om överraskningar och det gäller nog alla sorter, även julklappar och presenter! När det gäller bedövningar så vill man ju vara lite förbredd på alternativen och känna att man har kollat upp vad som finns och så vidare så att man kan känna sig lugn när läget är skarpt så att säga. Jag tror i alla fall att jag skulle känna mig lugnare när förlossningen startar om jag vet vilka olika alternativ jag har. Jag har ju givetvis en plan för hur jag vill att det ska vara men är ju väl medveten om att det kanske inte blir som jag har tänkt mig. Malin och Noels förlossningar var som jag tidigare har nämnt väldigt lätta och slutade med att jag inte behövde någon smärtlindring, eller i alla fall ingen medicinsk sådan. Med Noel använde jag ju TNS och det är även planen denna gång. Jag ska även ha med mitt vetevärmabälte och hoppas på att Tomas vill springa till en micro och värma det i tid och otid om det skulle behövas =P Annars kan det ju fort få falla på min "camerawoman" som jag nog mer eller mindre bestämt mig för vem det är! Har bara inte hunnit prata med henne om saken riktigt! 

Medicinska bedövningar är uteslutet för min del och inte för att jag har någon stark tro på naturlig födsel eller rädsla för läkemedel utan för att jag inte tål nånting i stort sett. Morfin (som i stort sett alla förlossningsbedövningar innehåller) är struket pga kräkningar och då inga milda sådana utan kaskadvariaten och det tror jag inte är särskilt smärtstillande vid en förlossning! Jag tog ett ryggmärgsprov i somras och fick spinalhuvudvärk vilket, tillsammans med min rädsla för nålar, gjort mig livrädd och aldrig skulle överväga den varianten av bedövning! Sen har vi då lustgasen och den prövade jag med båda Malin och Noel och det var verkligen inget för mig! Dels är jag livrädd att börja kräkas av den sen så tycker jag inte om känslan av att bli onykter utan jag vill vara klar i knoppen så att säga! Det är dock det jag kan tänka mig att testa en sista gång om det skulle bli överjävligt! Så vad har vi kvar då? Det är väl bara den alternativa vägen och två av dessa har jag ju redan tagit upp, TNS och värmebälte! Då är det akupunktur som känns som närmas till hands och det skulle jag nog kunna tänka mig att testa måste bara undersöka om det finns att välja i skellefteå! =) Bad/dusch är inget för min smak då jag i vanligt läge inte alls gillar att duscha/bada då man blir så jävla blöt =P så min tanke runt det är att det inte kommer hjälpa utan mer kännas besvärligt men jag har dock inte stängt den dörren helt eftersom att jag inte har så mycket att välja på! Har jag glömt ta upp någon bedövning? Säg till i så fall så jag får kolla upp den för vem vet det kanske är nåt för mig!! =)

Är det någon som testat akupunktur? Berätta i så fall och skriv om ni inte vill bli publicerade för då skippar jag det =)

Vore snällt om ni kunde hjälpa till med den saken!

ps: kan ju nu meddela att magen börjar få en rätt lustig form när jag får en sammandragning! Ska försöka få det på bild nångång men det är inte det lättaste =)

Bye, bye

3 kommentarer:

  1. Akupunktur är väl nålar...hur var det med "sprutskräcken".....haha...har fått akupunktur en gång och då såg nålarna ut som tandpetare...

    SvaraRadera
  2. Jo det är sant men jag har ju inte så mycket att välja på =P

    SvaraRadera