tisdag 1 februari 2011

Skellefteå - andra vändan!

Måste bara börja med att säga så otroligt trevlig dom är när man kommer dit! Man kan tro att dom inte haft nåt att göra på länga och så är det lite som att äntligen får vi nåt att göra men sen inser man att dom är fullbelagda och har massor att göra men är lika trevliga ändå! Det är skillnad mot sunderbyn där det känns som om man vore den mest besvärliga människa på jorden!

Nåja, hur som helst! Ärligt talat vet jag knappt om jag ids berätta oom denna tur men jag vill ju för min egen skull också komma ihåg alla turer för även om det är lätt att komma ihåg nu så vet jag ju också hur fort man glömmer! Måste jag säga att jag börjar bli JÄVLIGT less å fara fram och tillbaka nu och att nu börjar VERKLIGEN måttet vara rågat!

I går kväll när jag står i duschen så känner jag hur nåt är på väg ut och i ren reflex sträcker man ju dit handen och ut kommer nåt som var en blandning av slem, vatten och blod och det var rätt så mycket som kom ut! Det var lite svårt att avgöra om det var vattnet som gick, en flytning med blod i eller slemproppen! Jag ringde upp till förlossningen och dom ville ju att jag skulle komma dit och kolla så det då inte var vattnet som gått och det var det inte för hon kände både på lukten att så inte var fallet (äckligt att lukta i någons binda; OJA!!) och kände sedan en blåsa som låg lite utanför livmodertappen (som enl. journalen är helt utplånad och öppen 2cm) men däremot blev hon lite osäker på fosterläget!!
Hon kände inte huvet innifrån så hon försökte känna från utsidan men klarade inte av att avgöra vilken del som var upp vs. ner. Vi fick gå till ul-rummet och barnmorskan skrattade och sa att hon inte var så "hajj" på den maskinen men fick hon bara igång den skulle hon nog kunna se vad som var upp och vad som ner =P
Hon fick igång den och började kolla men kunde inte avgöra vilken del som var vars (det kunde jag och hade redan konstaterat att grodan hade rumpan ner)
Hon går för att hämta läkaren och in kommer en "gubbe" som fortfarande inte tuggat ut maten/fikat ur munnen och "swchissar" runt med ul-staven på magen och bekräftar det jag redan har sett - Grodan ligger i SÄTE!! =0
Ja detta var jag ju inte riktigt förberedd på kan jag ju säga!

Läkaren börjar känna utanpå magen och jag trodde först att det vara var att han skulle dubbelkolla sitt resultat (fråga mig inte varför jag tordde det då ul-bild borde vara rätt definitiv =P) Hur som helst så insåg jag när det i stort sett var klart att han höll ju på med ett VÄNDNINGSFÖRSÖK!! 
VIPS!! så var Grodan vänt i rätt läge och ligger nu efter morgonens kontroll med huvudet neråt och det hoppas vi att h*n har tänkt vara så fram tills förlossningen!

Jag blöder då fortfarande och jag antar att det ska vara så för det var då ingen som frågat om blod nu på morgonen men jag hoppas ju att jag inte ska gå å blöda fram till 24 februari utan att det betyder att Grodan har tänkt bestämma sig för att titta ut av sig själv inom den närmaste tiden! Någon som har erfarenhet av att blöda i tid och otid??

En sak som jag VERKLIGEN ska försöka få igenom när jag träffar DrÅke i veckan är ju att han ska flytta mitt BF-datum så jag är 37 fulla veckor på fredag för det innebär ju lite skillnad i o med att då skulle jag ju räknas som fullgången och då skulle jag ju få värkstimulerande och dom skulle ta hål på hinnorna om jag kom in som jag gjorde i lördags! 

Nåja, det var det för denna gång! Har inga bilder att bjuda på eftersom att vi tog helt enkelt inga! Kändes bara lite som "kaka på kaka" då dom gjorde samma sak som jag börjar ha gjort HUNDRA gånger snart! Kan ju meddela att om jag någon gång utbildar mig till barnmorska kommer jag då mer eller mindre kunna CTG-maskinen! =P





Glöm inte att göra era gissningar =) Man kan ju faktiskt vinna nåt! =P


kan ni göra era gissningar och titta på vad andra har gissat! Ps. vi vet inte själva heller vad det blir!


2 kommentarer:

  1. Oj! Ingen sätesförlossning tack. Du verkar också gå in hårt för att göra livet så spännande som möjligt. :-D

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Nej jag är inte så rädd för en sätesförlossning för min egen del men för bäbisens dock! Så nej tack! Dock har nog min ångestnivå ökat från sjuklig till näst intill olidlig nu dels pga risk för kejsarsnitt som är för mig VÄRSTA tänkbara slut på förlossningen (bortsett från att nåt händer bäbisen men det tänker jag inte ens räkna med) Guuud vad det skrämmer mig =S

    Jo man märker att besöksstatistiken ökat en aning =P Nåja allt för att underhålla =)

    Kram kram

    SvaraRadera