onsdag 2 februari 2011

Smvc - Är verkligen detta OK?!?!

Ja nu har jag varit upp på SMVC och krasst sett har det inte hänt nåt sedan i lördags utan jag är i latensfasen menade hon på SMVC! Där har man förvärkar som kan göra ont men som egentligen inte har någon effekt på öppningen, så att säga! Hon sa att jag var öppen lite drygt 2 cm och i skeå har dom sagt 1-2 cm men då känns det ju som om det ligger lite i betraktarens fingrar i brist på bättre beskrivning!

Om man läser på 1177.se (vårdguiden,) som väl ska kunna räknas som något sånär vetenskaplig, i alla fall mer än wikipedia eller familjeliv, så står det såhär om latensfasen (Ni behöver inte läsa allt utan kan bläddra ner till det markerade stycket som är det mest intressanta egentligen):

Latensfasen – kroppen förbereder sig:

Under latensfasen har man mer eller mindre kraftiga sammandragningar när livmodern förbereder sig för förlossningen. Först känns värkarna som mensvärk som kommer och går. Sedan blir värkarna kraftigare, kommer tätare och mer regelbundet. Latensfasen pågår tills modermunnen har öppnat sig tre till fyra centimeter. Det tar vanligen åtta till tjugo timmar, ibland längre tid. Denna period kan vara jobbig eftersom man har lite ont nästan hela tiden utan att det verkar hända så mycket. Det kan också vara så att man inte märker av denna period alls utan kommer in till förlossningen och är nästan helt öppen.

Under latensfasen kan det vara lättare att skingra tankarna hemma och försöka göra saker så att man inte tänker lika mycket på smärtan. Det är bra om man har tränat avslappning i förväg. På mödravårdscentralen kan man hyra en så kallad tens-apparat, transkutan nervstimulering, som används för att lindra smärtorna. Tens verkar genom ofarliga elektriska strömstötar som frisätter kroppens egna smärtstillande ämnen, så kallade endorfiner.
Det är bra att försöka vila så mycket som möjligt. På natten bör man försöka ligga kvar i sängen även om det kan vara svårare att hantera smärtan när man ligger ner. Anledningen är att man behöver vila för att spara krafter till förlossningen. Dessutom kan man bli svullen om man är uppe och rör sig mycket.
Ibland lindras smärtan om man badar eller duschar. Den blivande pappan, ens partner eller någon annan nära anhörig kan också hjälpa till genom att ge massage. Värme lindrar smärtan och man kan använda vetekuddar som värms i mikrovågsugn eller vanlig ugn. Man kan också ta smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol, till exempel Panodil eller Alvedon. Om man har så ont att man är fullständigt uttröttad kan man behöva läggas in på BB eller förlossningsavdelning under latensfasen.

Om latensfasen håller på i mer än ett dygn kan det bero på att värkarna inte är tillräckligt effektiva. Då kan det behövas att barnmorskan tar hål på fosterhinnorna så att vattnet går, och ofta även att man får värkförstärkande dropp, för att att förlossningen ska komma igång ordentligt. Annars kan den blivande mamman bli helt utmattad innan den aktiva fasen har börjat.

Jag hade en puls på över 120 hela tiden och jag låg med mätaren i ca 45 minuter och barnmorskan som sitter där med mig säger att jag ska försöka slappna av! Det är då så förbannat jävla respektlöst att säga så till en annan människa speciellt med min bakgrund som hon ju faktiskt visste om!

Jag har bestämt mig för att "regga" varje FÖRVÄRK (bäst jag kallar dom så!!) jag har under dagen och jag började registrera kl 06:21 i morse. Jag kommer inte att mäta hur långa dom äär utan bara hur många jag har så jag kan visa dom för någon så småningom! Jag är uppe 40 stycken hittills men då får man räkna bort dom jag hade under tiden jag var på sjukhuset och det var ca 1 h 26 min och ränkar man då att jag har en var 10:e minut, vilket jag minst har, är jag uppe i 48 stycken förvärkar hittills! som LÄNGST har det gått 09:36 min mellan dom!

ÄR VERKLIGEN DETTA NORMALT??!!

Nåja jag lär väl få föda barn med magsjuka med tanke på att Noel har det nu! Hur man än "spritar" och desinfekterar lär jag ju åka på det då mitt immunförsvar inte lär vara på topp med allt annat som pågår i kroppen! =((

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar