torsdag 7 oktober 2010

Halva tiden!

Det är först i morgon som jag har gått 20+0 fulla veckor men det är idag jag har gått 140 av 280 dagar! Så mer exakt än så kan vi ju inte komma. Tänkte försöka mig på en liten utvärdering så här långt och det mest för min egen skull för att jag ska komma ihåg det. Det händer ju mer fysisk med kroppen kommande 20 veckor och då år det säkert lätt att glömma dom "små" saker som hittills varit. Problemen listas inte nödvändigvis i den ordning dom kom eller upplevdes utan hur jag kommer ihåg dom!

Till en början kan jag ju berätta att jag förstod nog redan innan jag gjorde testet att jag var gravid för jag var tvungen att kissa JÄMT och ryggen började redan då göra ont på ett sätt den bara har gjort när jag varit gravid. Jag har ju haft problem med foglossning (nej, jag vet att man inte får kalla det så när 6 månader har gått från förlossningen men om det känns likadant 8 år efter så kallar jag det så i vilket fall som helst) från och till sen jag blev gravid med Malin och det har förvärrats efter graviditeten med Noel. Det har kommit i skov men har alltid funnits där som en påminnelse. Jag har gruvat mig lite för denna graviditet för man har hört så många gånger att det bara blir värre och värre för varje graviditet men det vill jag inte påstå att det har blivit. Det blev värre med Noel men med Grodan är det inte värre än det var då, än så länge i alla fall. Jag ska verkligen inte ropa hej förrän jag kommit över ån. Egentligen är det nog symfysen som är mitt största problem när jag är gravid för den känner jag inte av lika mycket i mellan tiden. En annan sak som jag har glömt från tidigare graviditeter eller så hade jag inte det problemet då är "huggen, sticken och slitningarna" från att livmodern växer men nu finns dom där i alla fall Så foglossning var problem 1.

Illamående var nog ett av dom värre problemen i början och gjorde att jag blev sängliggade från och till i hela dagar. Jag är INTE byggd för att fixa magsjuka och såna otrevlig saker! Kan inte påstå att jag kräktes många gånger då det hände kanske tre gånger med flera dagar mellanrum men det var hemskt i vilket fall som helst! Illamåendet var nog orsaken till att en del lukter var jättejobbiga ibland tex stekos och cigarettrök! Då är det tur att man har en snäll sambo som sköter all stekning och är hur snäll som helst när man måste ligga till sängs en hel dag! Tack och lov för att han hade semester och att vi hunnit göra det mest med huset innan. Illamånde var problem 2.

En annan sak som jag får lite problem med när jag är gravid eller som jag har annars också men jag känner av det mycket mer när jag är gravid och det är mitt blodtryck. Det blir ännu lägre och det gör ju att jag blir både väldig trött och yr i vissa perioder. Blodtrycket blir nog lägre än vanligt också när jag är gravid för det är inte ovanligt att jag har ett tryck på 80/50 och det är lägre än vad som känns ok för mig. Det är normalt att trycker sjunker lite i början och mitten av graviditeten men höjs sedan mot slutet av den. Jag gick igenom mina gamla MVC-journaler från Malin och Noel  och det högsta uppmätta tryck med både Malin och Noel var 120/70 och det var riktigt på slutet och det är ju egentligen ett normalt tryck och inte alls högt. Problem nummer 3.

Nästa är ju blodvärdet som blir lågt och kan ha en tendens att bli väldigt lågt. Jag började på 138(tror jag) och redan där är det lågt för att vara jag för jag brukar ha över 150. Min andra mätning för nån vecka sen var 128 och då började jag med järntabletter varannan dag ungefär för att försöka hålla kvar det så. Nu tar jag en om dagen sen en vecka ungefär så på fredag när jag ska till barnmorskan får jag väl se vad värdet ligger på då. Jag hoppas att jag slipper äta fler tabletter än en om dagen för min mage är inte helt överens med järntabletter. Mitt mål är i alla fall att helt undvika järnsprutor som jag fick med Malin! Problem nummer 4 (eller jag återkommer på fredag om det är ett problem denna gång eller inte).

Nu har jag varit tillräckligt negativ så nu till det som ju är det största av allt! Den positiva biten överväger som alltid för mig nära det gäller att vara gravid. Jag anser att man får kallt räkna med att vara lite obekväm några månader men att det lönar sig ju alltid på slutet, eller inte alltid givetvis men om vi utgår från att allt går som det ska! Klart jag oroar mig för allt som kan gå fel precis som alla andra men försöker att tro och tänka att allt ska gå bra! Rörelserna är nåt helt otrolig och finns inget som går att jämföra med den känslan! Nu börjar det känns ofta på utsidan så nu har Tomas äntligen fått känna mycket och både Malin och Noel har också fått känna! På utsidan kan man se rörelserna och jag längtar till det kommer den stund då man kan följa en fot eller liknande från utsidan av magen. Ska försöka spela in det men än så länge är det VÄLDIGT svårt att få på film! Även om detta bara är en grej så är det ju hela tiden från och med nu så det är större än alla problem man eventuella har, enligt mig då alltså!

Nu är det säkert en massa som jag har glömt men jag får helt enkelt uppdatera i efterhand i så fall.

Jag tycker att denna bild är jättehäftig och det är en lånad bild! Vet inte vems den från början!



Bye, bye


2 kommentarer:

  1. Så mysigt med smårörelser av grodan :) Myspys..
    Jaa det är så roligt att se henne försöka, men hon blir så förbannad!! Haha ett riktigt humör ;) Kram..

    SvaraRadera
  2. Ja det är verkligen jättemysigt men det är inge smårörelser oftast =P man skulle kunna tro att Grodan vill bryta sig ut genom magen ibland =) Måste försöka få det på film =) Vems humör har hon fått då??! =)

    SvaraRadera