söndag 1 januari 2012

Vecka 30

Vecka 30

Bebisen

Den här veckan är din bebis 26 cm från huvud till stjärt och 39 cm totalt. Den väger nu hela 1300 gram. Bebisen fortsätter att öppna och stänga ögonen inne i livmodern och kan urskilja siluetter av föremål, och även människor, om ljuset är det rätta.
Bebisen rör sig mycket och du kan antagligen känna många rörelser under dagen. Varje bebis har sin egen dygnsrytm och med tiden lär du dig känna igen dem. Vissa perioder med rörelse bör vara återkommande, och om du tycker dig märka en minsking av fosterrörelserna kan du kontakta MVC eller din läkare. Sannolikt mår bebisen alldeles utmärkt men det skadar inte att kolla upp.
Forskning har visat att bebisen inte bara kan höra dig, utan också känna igen din röst, vilket bevisar att den redan kan lära sig, minnas och känna igen.
Barn som föds för tidigt kan vara mycket små, även om de bara kommer några få veckor för tidigt. Det beror på att mycket att tillväxten sker från nu fram till vecka 36, varefter den sjunker något igen. Pojkar väger vanligen något mer än flickor vid födseln. Födelsevikten ligger ofta mellan 3,2-3,5 kg, även om avvikelser inte är ovanliga.

Du

Livmodern är nu 9-10 cm ovanför din navel och din totala viktökning ligger sannolikt omkring 8,5-11 kg. Du kanske märker lite läckage av mjölk från brösten. Den mjölk som läcker nu är inte som den vanliga mjölken, utan innehåller mycket kalorier för bebisen under dess första dagar efter förlossningen, varefter den vanliga mjöken börjar produceras.

bildkälla: se.babycenter.com
 *******************************************************************

Sen sist då: Det blev ett lite senare veckoinlägg än vad jag normalt brukar skriva men det beror på att vi nästan alla(med undantag av Tomas) åkte till Jokkmokk redan i onsdags eftersom att Tomas skulle vara borta i ungefär två dygn i sträck och det klarar inte min rygg av så då följde vi med dit hjälpen fanns! Pappan i huset fick komma efter på fredag! Nyårshelgen spenderades således i Jokkmokk och vi kom hem först idag!
Magen växer och nu har det börjat bli rejält jobbbigt att ta sig runt och att andas!Jag har som tur är inte gått upp 8,5-11 kg redan men å andra sidan lär det komma nu på slutet för jag har börjat samla på mig rätt mycket vätska! Mitt socker börjar bli lite högre så det blir att, i större utsträckning än tidigare, tänka på vad jag äter men framförallt att tänka på att få i mig ALLA måltider som är det svåraste tycker jag! Jag har extrem halsbränns så vi får väl se om myten stämmer även denna gång, att det kommer en bäbis med mycket hår!! Om det skulle göra det så har det nog varit 50/50 för min del då jag har haft mycket halsbränna med alla mina barn! 
Till veckan  ska jag på nästa inbokade MVC-besök och då ska jag även passa på att boka in en ny läkartid för nu börjar det bli ohållbart!
Det börjar dra ihop sig för TUL och det ska bli så kul att få se lilla Pu igen!! =) 
Annars är det nog inte så mycket mer jag kan berätta annat än att jag tror att Pu är den mest aktiva bäbis av alla mina bäbisar! =) Det passar ju VÄLDIGT bra om hon orkar var med i sin storasyster Los framfart för jag gissar att det blir inte lika mycket lugn som det blev för Lo! Det återstår väl att se vilken typ av bäbis Pu blir!


Fortsätt gissa på när Pu kommer och det gör ni 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar