torsdag 19 januari 2012

Vecka 33 och MVC 6

 Vecka 33

 

Pu

I vecka 32 väger din bebis närmare 1.8 kg och är c:a 44 cm från topp till tå.
Under den här perioden rör bebisen sig mer och kraftfullare än någonsin. Kommande veckor bli utrymmet att röra sig allt mindre, och den så kallade fosterställningen blir den enda möjliga. Håll reda på fosterrörelserna och kontakta MVC om de plötsligt skulle minska i frekvens och/eller intensitet.
Tillväxttakten avtar nu något och utgörs främst av ökat underhudsfett som också gör att bebisen ser rundare och mindre skrynklig ut. Amningsreflexen är utvecklad och vid beröring av kinden vänder bebisen på huvudet för att söka efter bröstet, och beröring av underläpp gör att den öppnar munnen. Den klarar också att suga och svälja på ett koordinerat sätt. 

 Jag

Din livmoders översta del finns nu c:a 13 cm ovanför naveln. Nu när bebisen vuxit sig så stor och livmodern är högre i buken kan du märka av en ny upplevelse: när bebisen ligger uppochner i mage kan den sparka uppåt och träffa dina revben. Trycket kan göra att det känns ömt, särskilt om bebisen fastnar med en fot mellan revbenen. Du kan delvis förhindra detta genom att sitta upp så mycket som möjligt.
Då bebisens behov av vitaminer och mineraler är större än någonsin nu så bör du fortsätta att äta ditt vitamintillskott ända fram till förlossningen. Om du inte redan har gjort det så kan det vara ide att skriva ett förlossningsbrev där du bland annat berättar om hur du ser din förlossning och vad du vill undvika.

Bildkälla: se.babycenter.com


*****************************************************
Sen sist då: I tisdags var vi på TUL (tillväxtultraljud) och och fick än en gång se Pu och nu är det bekräftat en gång för alla att Pu är en liten tjej! Vi fick med ett bildbevis på det =) Hon väger strax under 2 kg vilket är en alldeles normal bäbis för hennes ålder och jag andas ut lite! SF-måttet från förra MVC-besöket skrämde mig lite men å andra sidan har hon ju några veckor på sig att spurta i tillväxt! Ska tillbaka om ca 4 veckor (om hon är kvar i magen då säger barnmorskan då?!?) Nåja det tror jag ändå att hon är! =) 
Idag var jag alltså på mitt 6:e MVC-besök och nu börjar dom ju komma med 2 veckors mellanrum och det är ju skoj! Fick lite "skäll" idag för att jag gått ner i vikt (0,5kg) och det tyckte hon inte om ! Hon tyckte väl att jag i alla fall kan gå upp även om jag inte behöver gå upp så mycket men åt det hålet i alla fall! Nu blev det inte så men det tar  jag helt säkert igen! =)

Så här såg besöket ut i siffror:

 Vikt: +4,6 kg (totalt)
Hb: 120 (117)
Urin: iu
SF: 33 (32)
Hjärtljud: 144 (148)
Glukos: 7,5 (,4,)
BT: 138/73 (119/66)
Ffd: Huvud ner, ruckbart (Huvud ner, rörligt)


Mer siffror:

Det är 62 dagar kvar om Pu föds på samma graviditetsdag som Malin!
Det är 37 dagar kvar om Pu föds på samma graviditetsdag som Noel!
 Det är 29 dagar kvar om Pu föds på samma graviditetsdag som Lo!
 
Frågade barnmorskan lite idag om detta med igångsättning om det skulle visa sig att Pu skulle bli stor och då sa hon att inget före 37 fulla veckor
men att man helst ofta vill vänta till 38 fulla veckor!
Jag funderade mest på igångsättning så att jag inte ska behöva gå över tiden och då sa hon att det kommer jag inte behöva göra! Hon lät ganska säker på att Pu skulle komma före (långt före) BF och så sa hon att ofta föder man tidigare och tidigare om man har gjort det förut och det har jag ju!
Noel kom ju v.37+2 och Lo v.36+1 så när ska då Pu komma???
Nähä, jag har beställt bäbis helgen som heter 24-26/2 -12 så då är det bara infinna sig då! Varken före eller efter =P Visst låter det som att jag får bestämma det?? =)
Vi har alldeles för mycket ogjort innan lillasysters ankomst så hon får faktiskt vänta en stund till!
Lite slempropp ha gått idag så det betyder väl kanske att det börjar mogna även om den ju kan gå flera, flera veckor innan så är det ju en tecken på att det rörs "därnere"

2 kommentarer:

  1. Hittade hit via ngt när jag läste på om grviditetsveckor!
    Lite komiskt att jag då VET vem du är!
    Skiljer ca 3 veckor mellan din och min BF!
    Vi längtar massor efter vår lilla sladdis!
    Hoppas du får må ngt sånär drägligt den tid du har kvar. // Anna Sjölund

    SvaraRadera
  2. Ni har en spännande tid framöver. Kram Carita

    SvaraRadera