torsdag 12 januari 2012

Vecka 32

Vecka 32

Pu

Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en "surfaktant" som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.
Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.
Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för "vita" bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.

Jag

Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås.
Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig.
Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare.

Bildkälla: se.babycenter.com
**********************************************************
Sen sist då: Jag har hunnit vara till läkaren och nu är jag halvt officiellt sjukskriven på 50% men det som återstår innan det blir helt officiellt är ju att försäkringskassan ska godkänna min sjukskrivning! Ni kan väl hjälpa mig med att hålla tummarna för att dom gör det! =) Tanken är nu att jag ska ha lite olika personer här hemma och hjälpa mig 4 timmar om dagen och så får vi se hur det går! Smidigast hade ju varit om Lo hunnit börja på dagis men det har hon inte än och det är LÅNGT bort innan hon ska göra det! Till vecka är det TUL och det ser vi fram emot massor! Jag gruvar mig en aningen eftersom att mitt SF-mått var så högt sist så blir jag orolig att det ska vara någon JÄTTEBÄBIS där inne! Förhoppningsvis är det en kombination av mycket fostervatten och en lagom bäbis som kommer ut en liten stund före BF! 
Annars verkar Pu må väldigt bra för hon sparkar och håller på mest hela tiden! =) Hon verkar vara en tjej som kommer sova på förmiddan och vara vaken på kvällen men det återstår väl att se! Jag är inte så säker på att det verkligen fortsätter på samma sätt utanför magen men det återstår väl som sagt att se! =)


2 kommentarer:

  1. Hoppas Lo mår bättre nu! Hör av dig om det inte går vägen med FK så kan jag hjälpa dig! Mitt SF-mått har ju varit alldeles enormt med alla, lagomt mycket fostervatten och inte så stora bebisar. Det beror nog lite på hur de ligger därinne också.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Jo det går åt rätt håll med Lo som tur är! Inte roligt när dom små liven är sjuka! Jag hade ju högt SF-mått med Lo också men det var först på slutet men det berodde ju på att jag hade så mycket fostervatten då i alla fall så vi får väl se vad det beror på nu! Jag har ju haft en tendens att få stora barn och har för mig att dom räknar ut vad dom skulle vägt om jag gått till BF och då hade ju nog både Noel och Lo vägt mellan 4.5 och 5 kg så vi får väl hoppas att Pu också har tänkt komma lite tidigare! =)

    SvaraRadera