fredag 27 januari 2012

Förlossningen/BB

Nu har vi äntligen fått komma hem från våran första övernattning på förlossningen/BB denna graviditet och man kan ju alltid hoppas att det var den sista innan det är skarpt läge så att säga men det är nog att vara lite för optimistisk!

Lite kortfattat då om vad som har hänt:
Slemproppen, eller i alla fall delar av den, gick i onsdagskväll och efter det så fick jag lite annorlunda sammandragningar som kändes lite mer än vanligt men bestämde mig för att avvakta tills igår och känna efter hur det kändes under dagen men eftersom att det fortsatte så bestämde jag mig för att ring till min barnmorska som tyckte att det definitivt skulle behöva kollas upp så sagt och gjort så ringde hon först SMVC här i piteå och dom hade ju GIVETVIS ingen tid varken igår eller idag så då var först planen att vänta tills i morse och ringa SMVC i S-byn men eftersom att jag hade molvärk så ville hon att vi skulle åka in och få en bedömning redan igårkväll! 
Sagt och gjort, det var bara att packa ihop sig för att bege sig till förlossningen och hör och häpna: DOM VAR TREVLIGA!!
Vi fick vänta en ganska bra stund innan vi fick komma in och när vi väl fick göra det så var det dags för en CTG-kurva!


Först var det en ganska lugn och fin kurva men efter en stund så kom det igång men sammandragningar/värkar och redan där började jag nog förstå att vi inte kommer att få åka hem!


Tyvärr så hade jag lite dåligt med batteri i telefonen så jag fotade inte så många bilder men här ser ni i alla fall två av sammandragningarna som registrerades medans jag låg i kurvan!

När den var klar fick vi träffa läkaren som gjorde ett UL och hon kunde konstatera vad barnmorskan redan hade misstänkt och det var ju att Pu låg i säte! Funderationerna var om dom skulle testa att vända henne redan igår kväll men dom bestämde sig för att dom ville testa ge mig lite avslappnade för livmodern först för att se om "värkarna" lugnade ner sig och det gjorde dom!
Skönt att slippa en vändning redan nu eftersom att det är ju inte helt risktfritt och när hon lika gärna skulle kunna vända sig tillbaka av sig själv kändes det lite onödigt! Bättre att få vänta och se om hon har tänkt vända sig själv eller att det får bli ett vändningsförsök när det är större sannolikhet att hon ligger kvar i rätt läge! 
Är redan nu ganska klar med att jag INTE vill föda i säte och då absolut inte för min del utan för Pus! Vet egentligen för lite om saken för att uttala mig men jag ska ju till min BM till veckan så då tänkte jag passa på att fråga! 
Jag är ju i faktiskt livrädd för kejsarsnitt också se det känns ju inte so nåt jätteskoj alternativ men det är ju självklart att min egna rädslor kommer efter lillans välbefinnande! 

Natten har väl egentligen varit HEMSK men inte så mycket för "värkar" utan mer för att sängarna är FRUKTANSVÄRDA!! Det har pipit i korridoren HELA natten och EN ENDA JÄVLA KUDDE!!!! Jag sover med sex kuddar hemma!! Låste idag i en tidning denna beskrivning om kuddarna på sjukhus (var en grej dom tyckte man skulle ta med i BB-väskan hemifrån): "två frimärken med en tepåse emellan" och jag kan inte annat än att hålla med! Har hur som helst känt av sammandragningarna under natten och på dagen, eller ja i själva verket känner jag dom fortfarande även om det är lite lugnare! Har fått ligga i en CTG-kurva även idag och den tyckte dom såg bra ut och det vara bara en sån strak SD som uppmättes under den halvtimme jag låg uppkopplad! Dom har varit lite i valet och kvalet om dom skulle ge mig betapred (kortson) för lungutveckligen men eftersom att det skulle ha fått mitt socker att rusa i höjden och det verkade ha lugnat ner sig något samt att tappen verkar än så länge vara relativt opåverkad så tyckte dom att det var lika bra att vänta med det!

Som sagt: Nu är vi äntligen hemma och har en del på lista att bocka av för dagen för jag gissar att lilla Pu inte har tänkt stanna inne fram till BF men vips så överraskar hon oss alla och ligger kvar och mår gott! Hon behöver verkligen vara kvar och växa till sig för det är ingen stor tös jag har i magen utan en rätt normal för sig ålder och läkaren uppskattar henne att väga ca 2100 gr! 


1 kommentar:

  1. Riktigt tråkigt att den lilla redan vill komma ut. Hoppas hon nu stannar kvar ett tag till och växer på sig utan att det ger dig allt för mkt besvär!

    Ta det riktigt lugnt (så lugnt det nu går med en 1-åring i huset) och var rädd om dig!

    // Anna

    SvaraRadera