tisdag 10 januari 2012

Sjukstugan

Lo blev sjuk natten till torsdag med feber men egentligen inte så mycket annat symtom! Jag tog ingen feber under natten men hon sov fruktansvärt dåligt och det var inte förrän en bit in på dagen som jag insåg att hon hade feber och då hade hon 39,6 men det gick ganska snabbt ner till strax över 38 varför hon aldrig hann få någon alvedon! Hon hade feber från och till underdagen och kvällen men aldrig över 38,6 och hon var ändå pigg och glad och åt ungefär som vanligt! När vi steg upp på fredag var febern borta och vi tänkte att det varit något tillfälligt men då fick hon tillbaka den under eftermiddagen/kvällen (runt 38,5) och samma visa på lördag även om den då kom tillbaka lite senare! Samma sak söndag men då under eftermiddagen blev hon lite gnälligare och lite allmänt missnöjd men tänkte att det nog mer var att hon var lite trött då hon inte sovit så bra dom senaste nätterna! Hon åt en hel burk mat till middag och lite efterrätt trots att hon fått lite feber! Lite trixande för att få i henne maten men egentligen inget större problem! Dom som gett Lo ma vet att när hon inte vill ha mer då är det ingen ide att ens försöka för har hon bestämt sig för att hon är klar så är hon! Vid blöjbytet efter middagen så ser jag att hon har fått ett flammigt blekrött/rött utslag på bålen och ryggen och jag gissar på tredagarsfeber! Efter middag bestämmer vi (jag, Tomas och Lo) oss för att åka en sväng till mormor och morfar eftersom att varken vi vuxna eller Lo har varit utanför dörrn sen hon blev sjuk så lite miljöombyte för att dra ut på nattningen lite! När vi är där får Lo rån och majskrok som hon egentligen inte alls ville ha (hon brukar äta rån med GOD aptit) och hon blir bara mer och mer missnöjd så mamma/mormor tar henne i famnen. Hon håller nästan på att somna där hon sitter så då passar jag på att göra en vällingflaska för att det inte ska göra nåt om hon skulle somna för kvällen! Den flaskan hinner hon inte ens börja äta på förrän hon kräks en "kaskadspya" utan dess like och täcker hela henne själv, mormor och köksgolvet i ett svep! Jahapp...det vara bara för mormor att sätta sig i badet med Lo för att tvätta av dom båda!
Efter detta så blir Lo väldigt slö och inte på ett sätt som jag tycker känns som hennes "normala" trötthet utan mer lite borta! Jag läser på lite om tredagarfeber och känner väl att den diagnosen inte riktigt stämmer även om den inte är helt fel men just avsaknaden av feber känns lite som vattkoppor utan "koppor"! Visst har hon ju haft feber men inte så sammanhängande och inte så hög alls förutom dom första timmarna på torsdag! Sen när man läser om sjukdomen så för man känslan av att när utslagen kommer så ska man som bli friskare och inte sjukare men som sagt hon har ju utslagen och dom påminner om dom utslag man får vid den sjukdomen även om jag tycker att det ser ut som om dom skulle vara utåtstående och känns när man stryker över dom och inte bara vara en "flammighet" i huden? 
Det är nog första gången jag åker nånstans med Lo och inte har med extrakläder till henne så det är bara för Tomas att fara hem och hämta en ny pyjamas så vi blir kvar en stund hos mormor och morfar!
När vi kommer hem så känner jag mer och mer att det är nåt som inte riktigt stämmer med Lo så jag beslutar mig för att ringa 1177 och under det samtalat kommer jag fram till att hon nog inte har kissat så mycket under dagen men svårt att säga och avgöra hur mycket då hon har blöja! Dom tycker att vi ska åka upp vilket vi gör! Väl där får vi komma in på ett rum på en gång och sköterskan tar en kort anamnes och säger att hon ska meddela läkaren! Det tar inte mer än nån minut så kommer han och klämmer, känner, lyssnar och tittar och konstaterar att hon har ett virus!
Jaha, men så bra, då var det inget allvarligt och både jag och Tomas kan andas ut och hon blir lite piggare när vi kommer hem!  Men en liten fråga; tar man inga prover på barn eller?? Typ ett blodprov eller sänka??
Så igår (läs:måndag) så tycker man ju att det ska börja vända men icket utan då vänder det åt andra hållet i stället och så får hon feber närmare 40 grader! Hon fick alvedon till natten och feber gick ner till i alla fall 38,4 och vi lägger oss men runt kl 4:30 så är hon JÄTTEVARM igen och mycket riktigt har hon nästan 40 grader igen!
Det är tur att vi ska på BVC idag men jag tror jag ska ringa och få en läkartid också för nu har hon haft feber en vecka och hon blir ju inte bättre utan sämre och det känns ju inte helt normalt, ELLER?!?
Det var VÄLDIGT längesen jag hade småttingar så man har ju som glömt av lite men låter det verkligen normalt?
Detta är egentligen första gången Lo är sjuk och hon har som aldrig haft feber! En gång men då hade hon aldrig upp i 38 grader en men lite höjd temp men det räknas knappt så hon (och vi) har ju haft otroligt tur med hur frisk hon har varit! Hon har haft lite hosta och varit lite snorig men det har inte varit några större problem!
Nåja, jag  antar att jag vid tillfälle återkommer med hur det går och har gått för Lo vid ett senare tillfälle! Ville mest bara skriva upp detta nånstan för min egen skulle så man ska komma ihåg det!



3 kommentarer:

  1. Inte kul när de små är sjuka. Konstigt att de inte tog någon sänka.
    Jag var övertygad om att Elsa hade fått tredagarsfeber när hon var ungefär 12 månader. Men sedan visade det sig att hon hade fått en hög uvi. Hon kräktes pga hög feber och hon var jättehängig. Det slutade med att vi blev inlagda på Sunderbyn och då blev hon snabbt frisk när hon fått rätt medicin.

    SvaraRadera
  2. Det florerar mycket scharlakansfeber och halsfluss, det är inget sånt i kombination med det andra?
    Hoppas hon kryar på sig snart!
    /Veronica

    SvaraRadera
  3. Erika: När det är inte alls speciellt kul! Nu hoppas jag att det vänder snart! =) Hon verkar ha öroninflammation så hon har fått antibiotika mot det!

    Veronica: Hon verkar ha öroninflammation så nu har hon fått medicin mot det så då hoppas vi på en snabb bättring! =)

    SvaraRadera