torsdag 22 december 2011

Vecka 29

Vecka 29

Pu

Bebisen är nu ungefär 25 cm från huvud till stjärt, 40 cm från topp till tå och väger omkring 1300-1400 gram.
Hjärnan fortsätter att utvecklas och bildar nu alla veck och vindlingar som karaktäriserar en fullt utvecklad hjärna. Håret på bebisens huvud blir längre.
Man kan nu få en antydan till om bebisen vill komma ut med fötterna eller huvudet först. Bli inte orolig om det visar sig att den ligger med fötterna nedåt; det finns fortfarande tid för den att vända sig, och din läkare kan också försiktigt försöka vända på bebisen.

Jag
Översta delen av din livmoder är nu c:a 7,5 cm ovanför naveln och din viktökning ligger förmodligen mellan 7 och 11 kg.
Du kommer förmodligen att besöka MVC varannan vecka från och med nu, även om det varierar från landsting till landsting. Vecka 28 utförs en del viktiga tester, som t.ex. om du har graviditetsdiabetes, järn och rhesusfaktor för att se om du är Rh negativ eller positiv, och om du kommer att behöva gammaglobulin efter förlossningen för att förhindra att din kropp bildar antikroppar mot din bebis blod.

bildkälla: se.babycenter.com



*****************************************************************
Sen sist då: Det har väl inte hänt nåt utöver det vanliga! Det knallar och går, magen växer och har väl en omkrets som motsvarar samma som jag hade med Lo i v 32! Jag som tycker att magen är liten denna gång! Måttbandet säger nåt HELT annat!
Känns på nt märkligt sätt att det är VÄLDIGT nära just nu men det bero säkert också på att man har så mycket inplanerat nu i några veckor framåt! Det är jul, nyår och även om vi inte "firar" så kommer ju även trettonhelgen och alla dessa helger innebär att Tomas kommer vara ledig lite mer än han brukar och det ska ni veta att det är VÄLDIGT nödvändigt!
Jag vet nu att det kommer aldrig att gå vara hemma med Lo själv på heltid fram till att Pu kommer!
En annan JÄTTESTOR grej som vi har att se fram emot innan Pu kommer är ju Los 1-årsdag som just idag BARA är 43 dagar bort! Det ser jag fram emot MASSOR!

Fortsätt gissa på när Pu kommer och det kan ni göra HÄR !!

Fortsätt med namnförslag! =)





3 kommentarer:

  1. Charlie är ett fint namn om man vill köra på unisex. Annars kanske Li för att matcha Lo? :-) Vilka egna namnförslag har ni?

    Kram kram!

    SvaraRadera
  2. Tack tack, nä ingen fara för det så det är då lugnt :) ja oj så skoj. Det blir det säkert! Tänk om lo ej hinner fylla eller det blir samma dag.. Ojoj allt kan hända! Vad har ni för namnförslag? Kram

    SvaraRadera
  3. Linda:
    Ja, Charlie är fint men känns nästan som om det är för vanligt =p dock kanske inte som tjejnamn iofs....Li kan jag ju säga att det blir det ABSOLUT inte! Det enda man tänker på som pitebo är ju Li på pentryt =P

    J:
    Lo borde ju verkligen hinna fylla ett eftersom att jag går in i vecka 35 dagen före hennes 1-årsdag och så tidigt tror jag inte Pu hinner komma men dock tror jag inte hon hinner bli 13 månader =)

    Som svar på vilka namnförslag vi har så kan jag säga typ INGA! =S

    SvaraRadera