torsdag 1 december 2011

Vecka 26

Vecka 26

Pu

Din bebis är nu drygt 22 cm från huvud till stjärt och väger omkring 850 gram. Tänk dock på att foster växer olika fort från omkring den 20:e veckan så om din bebis skulle avvika lite från det genomsnittliga så är det i sig ingen anledning till oro.
Om bebisen av någon anledning skulle behöva förlösas nu så skulle det ändå ha en god chans att överleva utanför livmodern, tack vare en enorm utveckling inom neonatalvården. Respiratorer, monitorer och mediciner kan hjälpa en ännu omogna kroppen att klara sig utanför livmoderns trygga värld. Bebisen skulle behöva stanna några månader på sjukhuset eftersom den ännu är mycket mottaglig för infektioner och andra komplikationer.
Man kan nu höra bebisens hjärta med en dopplermonitor eller ett stetoskop, och din partner kan kanske till och med höra det genom att lägga örat på rätt ställe mot magen.
Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand.
Bebisen sover och är vaken efter en viss rytm under dygnet, något som du också förmodligen märker av.

Jag

 örmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen. Din livmoder har vuxit ordenligt senaste veckan och är nu ungefär stor som en fotboll. Översta delen av livmodern befinner sig nu ungefär mitt emellan naveln och bröstbenets nedersta del. Vissa kvinnor upplever flest fosterrörelser när de vilar.

 

Bildkälla: se.babycenter.com

****************************************************************


Nu har den RIKTIGA foglossningen infunnit sig och det är ju faktiskt mycket senare än vad jag hade förväntat mig! Med Lo kände jag av foglossningen redan innan jag fick plus på stickan men det är först nu senaste veckan det har blivit jävligt denna gång! Det värsta med det är väl att när den väl kom så var det som om det blev riktigt dåligt på en gång! Förra gången var det dåligt från början men blev gradvis sämre men nu blev det lika dåligt som det var i slutet med Lo på direkten! Jag ska till barnmorskan nästa vecka och då ska jag höra lite med henne om sjukskrivning (om det ens är nån vits att skicka in?!?!) 
och försöka få låna mig en TENS som förhoppningsvis ska funka bättre än den jag hade med Lo!

Pu fortsätter att vara en sprattlis och vissa gånger känns det som att h*n vill bryta sig ut! Lo var en VÄLDIGT lugn bäbis i magen och  fortsatte även utanför att vara lugn så vi får väl se vad det blir av Pu! Passar nog ganska bra med en aktivare bäbis denna gång då h*n ska följa efter storasyster varje dag! =)


 

2 kommentarer:

  1. Skojar dom att de vanliga kläderna inte passar i v 26?! Om de gör det är det väl något fel åt andra hållet? Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Haha nädu det måste ju vara ett skämt! Nog finns det ju säkert vissa som kan ha sina vanliga kläder i vecka 26 men inte är dom många...=P Eller JAG kunde definitivt inte ha mina vanliga kläder då =P

    SvaraRadera