onsdag 25 augusti 2010

Kub-testet!

Fyy vad nervös jag hann bli och jag tror Tomas var lika nervös, inte bara för eventuella kromosomavikelser men allt annat som också kan gå fel! Hur som helst - till att börja med måste jag ju säga att barnmorskan som gjorde undersökningen var mycket bra och förklarade allt för oss innan och lungt och sakta visade oss när hon väl började! Guuuud så underbart att se - har aldrig tidigare sett så tidigt i graviditeten och jösses vad grodan sprattlade på! Vi fick se händer, fötter, mage, huvud , mun, ögon, hjärta ja allt är ju på plats!! Måste säga att det var helt underbart att få dela med en som faktiskt är intresserad!!

Jag vet inte hur många av er som vet vad ett kub-test är men snabbt förklarat kollar man om barnet riskerar födas med någon kromosomavikelse. Detta test kombineras med ultraljud, blodprov(på mig) och andra uppgifter om tex min ålder, rökning mm, sen förs detta in i ett program och då räknar det ut en sannolikhetssiffra tex: 1:5000 vilket innebär att 1:5000 med dessa reultat från alla tester statistiskt sett kan få ett barn med en kromosomavikelse. Detta test är en riskbedömning och inte en diagnos utan det man vill veta är om det rekomenderas att göra ett fostervattensprov. 1:200 anses vara hög risk och då rekomenderas man göra ett fostervattensprov!

Vårt resultat blev iaf 1:20000 så ni kan ju gissa om man svävade från mottagningen!! Det var som att gå på moln och bara det att få se lillGrodan sprattla omkring där inne var ju helt super!!

Nu till det en del kanske väntat på, filmsnutt!! Ska välja ut nån bra och lägger in det strax i ett separat inlägg =)

bye, bye

2 kommentarer:

  1. Jag visste inte vad Kub-test var så tack för förklaringen och vad skönt att det visade positivt resultat! HÄRLIGT! :)

    SvaraRadera
  2. Hade ingen koll heller faktiskt=) Har vetat att du varit gravid ett tag, men visste inte hur hemligt det var så därför har jag inte skvallrat att jag vet! Gratis så HIMLA mycket. Kul att vara 21 intresserade föräldrar till grodan <3

    SvaraRadera