måndag 3 oktober 2011

Vecka 17

Vecka 17

Pu

Ditt barn är 11-12cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är visserligen stort ännu, men det börjar se mer proportionerligt ut. Det är nu mer upprätt och i ansiktet utvecklas muskler som gör att den redan kan grimasera, som att till exempel kisa, rynka pannan och öppna munnen. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått pyttesmå naglar. Bebisen kan nu gripa med händerna, sparka och tillochmed göra kullerbyttor! Det lilla hjärtat pumpar runt ungefär 24liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Bröstkorgen hävs och sjunker när det tränar sin andning. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån sett är barnet mitt emellan blygdbenet och naveln
Jag
Du kan känna att hjärtat slår hårdare än vanligt. Det beror på att du nu har 20-25% mer blod än vad du har normalt.
För bara sex veckor sedan vägde din livmoder ungefär 140 gram. Nu väger den 250 gram, nästan en fördubbling! Fostervattnet som omger fostret väger ungefär 200 gram.
Mjölkkörtlarna börjar producera mjölk omkring denna veckan och detta kan orsaka spänning och ömhet i brösten. Blodkärlen blir mer synliga under huden på grund av den ökade blodgenomströmmningen.
Ibland kan det göra ont i sidorna av kroppen när du gör plötsliga rörelser. Ligamenten på båda sidor av livmodern och bäckenet sträcks i takt med att bebisen växer. Det är helt normalt, men om det inte ger med sig utan fortsätter några dagar, eller förvärras, bör du prata med din barnmorska. 
Bildkälla: se.babycenter.com
*****************************************************
Vad har hänt då sen förre veckan? En hel del faktiskt! Jag har ju som sagt känt sparkar, eller buffar kanske är mer rätt ord, på utsidan och jag känner av Pu varje dag flera gånger om dagen och det får mig att tro att detta kommer att bli en livlig bäbis i magen! Lo var ju rätt lugn! 
Jag har redan börjat känna av sammandragningar men det var ju inget oväntat då jag känt av dessa tidigt med både Noel och Lo! 
I torsdags fick jag bekräftat att värdet på glukosbelastningen var rätt högt och jag har graviditetsdiabetes! Har inte så mycket och säga om den saken då detta är första gången jag har det och då jag faktiskt inte har en aning om vad det innebär för mig än! Inget jag oroar mig för egentligen bortsett från att jag hoppas jag slipper insulinsprutor! Jag ska i alla fall få komma till en dietist så småningom och det tror jag kan behövas! =) 
En positiv sak är ju att jag kommer automatisk att få fler ultraljud och det är ju alltid roligt! Bortsett från det jag redan gjort så är ju rul:et i v. 19 närmast men det kommer även att bli ett i v. 32 och ett i v. 36! Sen ska vi ju göra ett tillsammans med barnen när jag är i vecka 23-27 nere i umeå! Dom vill så gärna vara med och se och det vill jag gärna att dom ska få göra och jag tycker inte dom har nåt på rul:et att göra så då bokar vi in ett privat!
Veckorna går fort och det händer mer och mer! Nästa vecka blir det ett extra MVC besök med anledning av diabetes så då får vi väl se hur mödravården kommer att läggas upp för mig! Det är väl beroende på hur sockerserien ser ut nu under veckan! Än så länge ser den ju bra ut i alla fall!Gäller bara att komma ihåg alla måltider! =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar