måndag 14 mars 2011

Måndag

Som jag tidigare har nämnt så ligger jag lite efter i bloggandet men jag ser ju att det finns dom som fortfarande tittar in! Tomas var ledig nästan hela förra veckan så då passade hela familjen på att njuta av att pappa var hemma! Nu är min förhoppning om en lugn vecka med kanske lite besök här hemma!

Livet som småbarnsförälder är mer komplicerat än vad jag kommer ihåg att det var! Det är mer omständigt men det kan ju bero på att amningen inte har fungerat riktigt som den ska! Jag har mjölk och Lo tar bröstet rätt osv men hon somnar hela tiden fort efter att hon börjat äta vilket gör att hon vill äta jämt! Det är lite påfrestande både fysiskt och psykiskt att amma hela tiden men jag vill ju verkligen att det ska fungera för jisses vad smidigt det är när det fungerar!
Jag ska boka en tid med BVC i veckan så jag får komma och prata lite med dom och även väga och mäta henne!
Det tar lite emot att prata med BVC om amning eftersom jag vet vilken föreläsning som väntar!
Tycker verkligen synd om" förstagångsmammor" som har det kämpigt med amningen och söker hjälp hon BVC för där får du nog ALDRIG höra att du kan ge ersättning istället/också om det inte känns bra med amningen! Givetvis tycker dom ju att man ska ge ersättning om barnet inte går upp i vikt men om dom går upp som dom ska så får man som känslan att BVC tycker att man ska amma till vilket pris som helst!
Ska man verkligen amma till vilket pris som helst?

Lo har i alla fall fått en flaska till natten nu i en veckas tid ungefär och det har fungerat hur bra som helst och hon sover hela nätter oftast! Normalt sover hon från omkring 23-6 +/- timme och det kan jag tycka är rätt ok för en som är 5 veckor gammal =) 
Sen hör det ju till saken att hon somnar ju alltid om efter morgonmålet och blöjbyte och sover till ungefär 9-10 så det är ju inget fel på nattsömnen direkt!

Jag funderar på om det är någon som har erfarenhet av att både amma och ge ersättning? När jag frågade sist på BVC om den saken så lät det ungefär som om att mjölken skulle sina på en kvart men är det verkligen så?
Hur fort sinar mjölken om man ger ersättning som stöd? Jag inser ju att det är individuellt men är det någon som varit med om det?
Hur som helst så hittar ni mig mest troligt hemma i veckan för nu ska jag testa lite olika teorier som jag själv kommit fram till och dom lämpar sig bäst här hemma i lugn och ro men ni får mer än gärna komma och hålla mig sällskap!
Just nu tror jag att jag kom på ett sätt att få Tomas att gå med på en investering jag velat göra i hundra år =P
Stackarn vet inte ved som väntar han och känner jag mig själv och honom så får jag min vilja igenom =) Dock tror jag inte han blir så "fintad" utan han vet nog precis hur jag funkar men eftersom han är världens bästa pappa/sambo så får jag ju det jag vill ha! =)


Nåja nog om amning, jag återkommer mer till det efter jag varit hon BVC =)

Allt går fantasktist bra egentligen och det är nog mest mamman som är lite omständig och "hönsig" som gör saker lite mer "tjorviga" än dom egentligen behöver vara! =P
Man lär så länge man lever men brukar man ju säga och så är nog fallet även här! En sak är då säker att när man var 18 resp 21 och skaffade barn hade man nog inte vett att oroa sig för saker utan tog mer dagarna som dom kom! På gott och ont! Det är helt klart annorlunda att skaffa barn vid 30+ =) även där på gott och ont! =)

På återseende!! =)
Välkomna att hälsa på!!


2 kommentarer:

  1. Albin fick då ersättnig mellan varven och inte sjuton sinade bröstmjölken det minsta för det. Lycka till, du ska se att det ordnar sig. Oroa dig inte så mycket, det har en tendens att bli mycket värre då

    SvaraRadera
  2. Elliot somnade också vid varje amning i början och fick tillägg med världens bästa BVC-tant som supporter. Det var dock bara första två veckorna, sen kom amningen igång som vanligt. Funkar det för dig och Lo är det väl inget att oroa sig för?

    Levi sover toppen på "bara" bröstmjölk på natten och Elliot sov dåligt oavsett vad han fick, så det är nog inte det det hänger på.

    Jag förstår ändå att BVC pushar så mycket för amning för det ger ju bättre skydd mot förstoppning, sjukdomar etc., men det ska ju inte vara till vilket pris som helst.

    Kram kram

    SvaraRadera