måndag 26 september 2011

Vecka 16

Vecka 16

Pu 

Ditt barn är 108-116mm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 100g. Nu är barnets armar och ben färdigbildade och lederna fungerar. Skelettet hårdnar i och med att benen förkalkas och denna process kallas ossifikation. Barnet kan nu koordinera sina rörelser då nervsystemet fungerar och musklerna svarar på hjärnans signaler. Det är fullt med aktivitet i livmodern, fostret rullar runt, sparkar och gör volter. Ännu kan det vara svårt att känna rörelser då fostervattnet fungerar som en ljud- och rörelsedämpare. Omföderskor kan känna ett litet fladder runt denna vecka. Är det ditt första barn så dröjer det oftast några veckor till innan du känner att det sparkar.

 Jag

Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.
Ligamenten som håller livmodern på plats stramar ibland. Det kan upplevas som en huggande eller stickande smärta i sidorna vid häftiga rörelser eller om du nyser eller skrattar. Du kanske svettas mer än du brukar göra.
En del gravida kan få halsbränna. Många känner en brännande känsla i bröstet och får sura uppstötningar. Undvik större måltider och mycket dryck sent på kvällen, undvik starkt kryddad mat och fet mat.



 *******************************************************

Egna tankar:

Ja det händer ju som sagt inte så jättemycket i börja då det är glest mellan besök hos MVC och dyl men jag har varit och gjort min första glukosbelastning och det gick bra! Får väl vänta och se vad barnmorskan har att säga om saken! Vet inte riktigt vad värdena ska ligga på men jag antar att hon hör av sig om det skulle vara nåt problem! Skulle gissa att mitt andra värde var nog så högt men som sagt dom hör nog av sig om det skulle vara nåt problem! =)
Annars då, ja magen växer och jag är glad att jag varit på KUB-ul så att jag vet att det bara är en för annars hade jag tvivlat! Längtar till RUL:et och jag hoppas dom kan se vad Pu är för en liten krabat då =) Annars ska vi ju iväg på ett till i Umeå i november nån gång tillsammans med Malin och Noel så då gissar jag att det inte ska vara nåt problem att se! =)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar