torsdag 22 september 2011

Vecka 15

Vecka 15
Pu

Ansiktet hos fostret utvecklas alltmer; nu kan man tydligt se en näsrygg och att öron och ögon vandrar mot sina slutliga positioner på huvudet. En annan stor förändring är bildandet av lanugohåret som är ett fint hår som växer över hela kroppen i virvlande mönster efter hudens struktur (som senare bland annat kommer att utgöra bebisens fingeravtryck).
Lanugohåret kommer att falla av innan förlossningen och ersättas av grövre hår.
Bebisens sköldkörtel har mognat och börjar producera hormoner. Om bebisen är en pojke så bildas en prostata, och hos flickor vandrar äggstockarna ner från magen till ljumskarna.
De mjuka broskdelarna börjar nu också delvis att omvandlas till skelett. Bebisen har ögonbryn men inga ögonfransar.
Jag
Du känner dig kanske lite mer energisk från och med nu och framåt i graviditeten. Den värsta tröttheten ger vanligtvis med sig och många kvinnor lyser upp under den här delen. Livmodern växer från dag till dag och du kan följa dess tillväxt genom att försiktigt lokalisera den övre delen med fingarna. Den kommer gradvis att växa upp i magen, från under blygdbenet till ovanför din navel. På grund av din växande mage och att du binder mer vätska i kroppen så kommer du sannolikt att börja behöva bära kläder för gravida ganska snart.
 I siffror
Första dagen for din senaste mens var 13-Jun-2011
 Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 19-Mar-2012
Du är gravid i vecka 14+3
 Bebisen väger c:a 59 gram.
 Bebisen är c:a 9,5 cm från hjässa till fot.
 Du har klarat av 36% av graviditeten.
 Du har 178 dagar till förlossningen.
 Din första trimester varar från 13-Jun-2011 till 11-Sep-2011
 Din andra trimester varar från 12-Sep-2011 till 10-Dec-2011
 Din tredje trimester varar från 11-Dec-2011 till 19-Mar-2012
 Här nedan kommer en animerad och en "verklig" bild av hur bäbisen ser ut under denna vecka!


 **************************************************************''
Idag har jag äntligen kommit mig för att boka tid för RUL och det ska bli så spännande! Det är ju verkligen lika underbart varje gång! =) Inte allt för långt bort men ett tag i alla fall! Alltid bra att ha något att se fram emot! Är ju inte så många besök så här i början men då betydligt fler mot slutet! Vi har ju för övrig bestämt oss för att ta reda på vad Pu är för en liten krabat, tjej eller kille, det är frågan!? Jag har ju min känsla men jag skulle gärna ha frågat en 5-åring då det sägs att dom ska vara väldigt bra på att "se" det! =) Det är ju hur som helst superkul att spekulera i! =) Vi får väl se - har kanske hunnit ändra mig innan det är dags för RUL! Kommer nog i vilket fall som helst inte gå ut med det i bloggen utan det kommer nog vara nåt vi beh¨ller för oss själva! =)
Såg att jag hade skrivit förra veckan att jag trodde jag kände av Pu och nu vet jag att jag gör det!! =) Går inte längre att ta miste på! Det är dock inte så ofta än men varje dag i alla fall! =) Hoppas på en liviligare krabat denna gång så man kan få fånga på film när Pu leker alien i magen! =) Lo var så lugn så det var typ omöjligt att fånga på film! Har på film när hon hickar dock!

Nåja, vad tror ni om en magbild snart?? =)
Det är tur jag vet att det bara är en för annars hade jag varit orolig! Livmodern står ungefär lika högt som den gör när man är i vecka 20, alltså fundus är vid naveln eller ca 1 cm under!

1 kommentar:

  1. Min BM sa att mitt UL blir nån gång i mitten på nov.. och att jag inte ska boka tid förrän slutet av november... lääääänge kvar!! :(

    SvaraRadera