måndag 8 augusti 2011

Vecka 9 (8+0)

Såhär ser det ut i siffror:

Din graviditet startade Mån 13 jun 2011.

Din menscykel är ca 27 dagar

Du blev gravid ungefär Mån 27 jun 2011 (ägglossningen).

Du är på dag 57 av 280. (20,4%).

Du är i vecka 9.

Du har gått 8 fulla veckor och 0 fulla dagar (v8+0).

Du är i 2:a kalendermånaden.

Du är i 3:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).

Du är i trimester ett.

Beräknat förlossningsdatum Sön 19 mar 2012

Du har 223 dagar kvar till beräknad förlossning.
 
 
Livmodern har nu blivit dubbelt så stor som innan du blev befruktad. Du ser inte gravid ut än men kanske märker du att byxorna sitter tajtare i midjan. Nu kan en del tecken på hormonella förändringar synas i hyn. Rynkor syns mindre, vissa kvinnor får finnar, tandköttet mjuknar och det är mycket viktigt att sköta dentalhygienen under resten av graviditeten. Vidare kan sköldkörteln vara mer framträdande. Kring bröstvårtorna kan det dyka upp små upphöjda knutor som kallas Montgomerys körtlar.

Ditt barn är 22-30mm långt från huvud till stjärt. Embryot börjar nu mer och mer se ut som en baby med fingrar och tår på händer och fötter. Armar och ben växer fort, ögonlocken täcker nästan hela ögonen och en näsa sticker ut. Barnet rör sig nu försiktigt och tränar sina muskler, men eftersom fostret är stort som en vindruva kan modern inte känna rörelserna än. Under denna vecka utvecklas diafragman och det är tack vare denna muskel som barnet kan andas efter födseln. Inälvorna som började bildas från navelsträngen, transporteras till bukhålan som blir större allt eftersom fostret växer.


källa: se.babycenter.com
39 dagar gammalt embryo! =)

Bilderna från "Ett barn blir till" böckerna kan ju vara lite luriga om man inte tänker på att när dom skrivit "Foster 10 veckor" är det ju i själva verket en bild från när mammam är i vecka 12 =) Således är det alltså den verkliga åldern på bäbisen som skrivs.
Jag har ju som ni ser gått 57 dagar men i själva verket har jag bara varit gravid i drygt 40 så bäbisen i min magen ser väl ut ungefär som på bilden! Förhoppningsvis!
Idag ska jag skicka iväg ett mejl och boka KUB som borde bli under v.36-37 skulle jag gisssa!
Har även fått tid för inskrivning som blir redan nästa vecka vilket var lite överraskande!


 

2 kommentarer:

  1. Mådde du lika illa när du väntade Lo? Jag mådde mycket mer illa när jag väntade pojkarna än när jag väntade Elina, så min teori är alltså att du ska få en pojke. :-).

    Hoppas illamåendet vänder snart. Kram!

    SvaraRadera
  2. Nja, jag mådde ju illa när jag väntade Lo men det var nog pga den fruktansvärda huvudvärken för jag mådde nog bara illa i 2 veckor ungefär! Med Malin och Noel mådde jag nog aldrig illa, inte vad jag kan komma ihåg! Intressant teori, vi får vänta ett tag till innan vi får veta =P

    SvaraRadera