torsdag 9 februari 2012

Vecka 36

Vecka 36

Pu

Bebisen väger nu omkring 2.5 kg och är c:a 47 cm lång. Den här veckan har bebisens naglar definitivt nått kanten av fingrarna. Vid förlossningen kan naglarna se ganska långa och spetsiga ut. Bebisen riskerar inte lika mycket att riva sig själv med naglarna eftersom det är så ont om utrymme i livmodern vid det här laget.
Bebisen fortsätter att bygga sina fettdepåer och blir allt knubbigare och rundare. Bebisen börjar utveckla sitt eget immunförsvar.

Jag

Livmoderns övre del har nu vuxit ungefär 15 cm ovanför naveln och din viktökning ligger sannolikt omkring 10.8 till 13 kg. De flesta kvinnor börjar känna rejält sig tunga och otympliga och börjar tänka "ska bebisen aldrig komma ut?". Vissa får problem med att äta och att andas djupt. Det kan då vara bra att äta lite men ofta för att inte ytterligare öka sitt obehag.
Livmoderhalsen kommer att börja utvidgas under de kommande veckorna för att bebisens huvud och kropp så småningom skall kunna passera ut genom förlossningskanalen. Livmoderhalsen behöver vara 10 cm öppen för att bebisen skall kunna förlösas.
Om det känns tungt just nu, håll ut! Det är bara några få veckor kvar och alla besvär och obehag kommer snart att få sin belöning!

Bildkälla: se.babycenter.com


*************************************************************

Sen sist då: Ja det har ju onekligen hänt en del sen sist och först och främst har jag ju fått vara in än en gång till förlossningen (även denna gång till sbyn) för att få en bricanylspruta! Fick order om att åka varje gång jag får samma känningar men det skulle ju innebära att jag var tvungen att åka varje dag och det var jag ju inte så sugen på!! Nu resonerar jag lite så att om hon vill komma får hon göra det!!
Efter hemkomsten från Sbyn så ringde jag till specMVC (sbyn) enligt läkarens ordination men det passade sig tydligen inte alls! Nån tid för nån vändning skulle jag få TIDIGAST efter mitt TUL som jag har i slutet på nästa vecka!! Hur som helst så hade jag ju också bestämt mig för att ringa till Skeå (där jag VERKLIGEN vill föda) för att höra lite om deras rekommendationer runt vändning och sätesförlossningar osv. Sagt och gjort så ringde jag då dit och blev nån stund senare uppringd av en supergullig barnmosrka som tog en snabb resumé av graviditeten hittills och även av tidigare graviditeter och bestämde ganska fort att hon tyckte jag skulle få en tid hon en läkare på Specen hos dom! Den tiden hade jag idag och jag trodde att jag skulle dit för att kolla "lmtappen" och lite på Pu med storlek och hur hon verkar må! Jodå och nog kollade dom hur hon mådde och konstaterade att hon låg med rumpan neråt och så säger läkren; "Jaha men det är väl bara lägga dig i en kurva och sätta en nål då...." Ehh vaddå nål?!?!? "det är väl bara vi vänder på den här ungen" DET var jag ju inte det minsta förberedd på!! Jag sa till Tomas på vägen ner att den enda förhoppnign jag hade med besöket vara att FÅ en tid för vändningsförsöket!! =) Jag fick ju mer än så!! Jag fick en vändning som till och med lyckades galant!! =) Det var ju inte skönt och gjorde lite ont på en punkt mitt uppe på magen men det var ju över på 3 minuter och det var absolut inte så att man inte stod ut!! Nu håller vi tummarna att hon stanna i "rätt" läge ända fram till förlossningen som förhoppningsvis inte dröjer allt för länge till! Nu börjar det vara fritt fram!! =)

2 kommentarer:

  1. Åh vad spännande nu när det börjar dra ihop sig :) Tråkigt att Sunderbyn är så dåliga att ha att göra med men tur då att Skellefteå kan tillgodose era behov och önskemål! Jag har ju fått alla barn i Piteå, eller alla utom Sally då och jag har haft tur med Sunderbyn dom enda gånger jag haft med dom att göra (v34 och vid förlossning) Det är ju jätteviktigt att man mår bra och känner sig trygg med personalen när man är i en så "utsatt och personlig" situation som en graviditet och förlossning är!
    Håller tummarna för att hon stannar kvar i magen tills hon är helt klar :)

    Appen som jag provat är Blogger+ , egentligen inte svindyr (22 spänn) men en app behöver inte kosta mer än 7:- så tycker jag att det är i överkant, spec. om det skulle visa sig vara skit! Den här kan man få in en bild mitt i texten och ändra text till kursiv, fet osv. Även länka till externa adresser går bra men det har jag inte hunnit testa än ;) Den känns mer rejäl och användbar iaf!

    Hoppas du får må bra och så håller du oss uppdaterade ;)

    SvaraRadera
  2. Men vad roligt att vi är lika långt gågna! :)

    SvaraRadera